پیلاتس چیست؟

پیلاتس نوعی از ورزش است که تمرکز آن بر روی ستون فقرات و عضلات اصلی می‌باشد و هدف آن حفظ قدرت و انعطاف‌پذیری بدن است. در هنگام تمرین با هماهنگی، حالت بدن و تنفس، از حرکاتی استفاده می‌شود که در آغاز ممکن است خیلی ساده به نظر برسد اما وقتی به درستی و به صورت مکرر انجام شود، تاثیر زیادی بر سلامتی خواهد داشت. هدف از این وررش این است که برای تمام افراد، بدون در نظر گرفتن سن و میزان آمادگی جسمانی، دردسترس باشد و علاوه بر اینکه برای بهبود سطح آمادگی جسمانی مفید واقع شود، به بازسازی آسیب‌ها نیز کمک کند.


مزایای پیلاتس

پیلاتس نوعی ورزش ماهیچه‌ای می‌باشد و به همین دلیل به شما کمک می‌کند تا به یک وزن مناسب برسید. این ورزش فواید و مزایای بسیاری دارد که بخشی از آن‌ها عبارتند از:

  • باعث بهبود عملکرد بدن و تقویت عضلات می شود.
  • انعظاف بدن را زیاد می کند.
  •  استرس را تا حد امکان کاهش می‌دهد و به بهبود زندگی روزمره کمک می‌کند.
  •  به بهبود جراحات کمک می‌کند.
  •  از آسیب‌های احتمالی در اثر هر نوع تمرین دیگر تا حد امکان جلوگیری می‌نماید.

مضرات پیلاتس

از آنجایی که پیلاتس یک ورزش سبک محسوب می‌شود به همین علت هم آسیب جدی را به دنبال ندارد ولی اگر تمرینات آن زیرنظر یک مربی ماهر انجام نشود، احتمال کشیده شدن عضلات، گرفتگی و اسپاسم ماهیچه ها، روی هم قرار گرفتن رباط‌ها و حتی آسیب دیدگی مفاصل وجود دارد.


آیا پیلاتس به شما کمک می‌کند وزن خود را کاهش دهید؟

از آنجایی که پیلاتس نوعی ورزش تقویت عضلات است، می‌تواند به شما در تغییرفرم قسمتهای ویژه‌ای از بدن به ویژه شکم، ران‌ها و باسن کمک کند. می‌توان در کلاس‌های مخصوص این کار جهت داشتن یک برنامه ورزشی ملایم و به منظور فراهم نمودن قدرت بدن، انعطاف‌پذیری و تعادل بدن شرکت کرد. در نظر داشته باشید که این ورزش یک ورزش هوازی نیست، لذا برای کاهش وزن موثر باید این ورزش را در کنار یک برنامه رژیم غذایی سالم و بعضی فعالیت‌های هوازی ساده مانند پیاده‌روی، شنا و یا دوچرخه‌سواری ادامه داد.


خرید ابزار و وسایل پیلاتس:

ابزار این ورزش هم برای تمرین در خانه و هم تمرین در باشگاه وجود دارد که براحتی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. برخی وسایل مورد نیاز برای تمرین عبارتند از: مت یا زیرانداز تمرین، توپ پیلاتس، کش پیلاتس، حلقه پیلاتس، لباس مناسب، بطری آب، فوم رولر و … که توضیحات مختصری درباره هر کدام ار این وسایل می‌دهیم.

مت یا زیرانداز تمرین:

مت یکی مهم‌ترین انتخاب‌ها در هنگام شروع ورزش پیلاتس می‌باشد. مت‌های پیلاتس ضخیم‌تر از مت‌های یوگا هستند که در نتیجه تمرین‌های این ورزش را آسان‌تر می‌کنند زیرا جنس پشت آن‌ها سخت‌تر از سطح کف است. سنگ‌ها و موزاییک‌ها عموما بسیار سفت هستند و انجام تمرین بر روی آن‌ها آزار دهنده می‌باشد. لذا در هنگام خرید مت به جنس آن توجه نمایید که دست شما را اذیت نکند و مناسب شما باشد و روی زمین سر نخورد.
مت یوگا و پیلاتس سه فرق اساسی با هم دارند:
۱- ضخامت مت پیلاتس بیشتر از ضخامت مت یوگا است.
۲- سطح مت پیلاتس صاف‌تر و نرم‌تر از مت یوگا است.
۳- اندازه مت‌ها با هم فرق می‌کند، مت پیلاتس بزرگتر از مت یوگا است.

برای خرید بهترین مت یوگا و پیلاتس فروشگاه فیت اکس در کنار شماست.

انجام تمرین پیلاتس روی مت


توپ پیلاتس:

این وسیله اگرچه به تازگی شناخته شده است ولی در بین مردم به شدت قابل استفاده و محبوب شده. توپ پیلاتس به تمرین‌های شما تنوع می‌دهد و بر روی حفظ تعادل، میزان انعطاف‌پذیری و قدرت بدنی شما متمرکز می‌شود.
توپ‌های ورزشی یا همان توپ‌های تناسب اندام، توپ‌های بادی بزرگی با قطر ۵۵ تا ۷۵ سانتی متر هستند که علاوه بر تناسب اندام، در یوگا، پیلاتس و فیزیوتراپی نیز کاربرد زیادی دارند. این توپ به حفظ تعادل و درگیر شدن عضلات و درنتیجه تقویت ماهیچه‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند.

توپ پیلاتس چه کاربرد‌هایی دارد؟

  •  باعث افزایش تعادل می‌شود.
  • باعث درگیر شدن عضلات می‌شود.
  •  این توپ‌ها در درمان نیز استفاده می‌شوند مثلا در فیزیوتراپی از آن‌ها بسیار کمک می‌گیرند.
  •  با نشستن برروی این توپ‌ها عضلات شکم و کمرفعال و تقویت می‌شوند.
  •  همچنین این توپ‌ها از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند.

تمرین با توپ پیلاتس


کش های ورزشی:

این کش‌ها درآغاز به عنوان ابزار توانبخشی شروع به کار کردند. کش‌های پیلاتس کارایی بسیار بالایی دارند و بسیار آسان حمل می‌شوند و همه جا می‌توانید کش را با خود ببرید. در هنگام خرید کش و باند‌های ورزشی نکات زیر را درنظر داشته باشید:

۱- طول کش یا بند ورزشی: در هنگام خرید این کش‌ها دقت کنید که با توجه به قد خود طول کش را انتخاب نمایید.
۲- جنس کش: معمولا کش‌ها از جنس لاتکس می‌باشند پس اگر به جنس لاتکس حساسیت دارید جنس دیگری از کش‌ها را تهیه کنید.
۳- سطح مقاومت کش: این کش‌ها دارای مقاومت‌های متفاوتی هستند، مقاومت این کش‌ها برای ورزش پیلاتس متوسط تا سنگین می‌باشد. همچنین وزن این کش‌ها نیز بسیار مهم است.

برخی از این کش‌ها دارای دی وی دی آموزشی هستند پس اگر مبتدی هستید این کش‌ها را همراه با دی وی دی تمریناتش تهیه نمایید تا بتواند به شما آموزش دهد. مشاهده قیمت کش پیلاتس و خرید در فیت اکس به نفع شماست.

تمرین پیلاتس با انواع کش های ورزشی


حلقه پیلاتس:

حلقه پیلاتس که به آن حلقه جادویی و یا حلقه ورزشی هم می‌گویند، یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید هم در خانه و هم در باشگاه برای تناسب اندام از آن استفاده کنید حلقه پیلاتس غالبا از فلز یا لاستیک ارتجاعی ساخته شده و قطر آن ۱۳ اینچ است و در دو طرف آن لنت‌های کوچکی وجود دارد. البته تمرین‌های پیلاتس را می‌توان بدون این حلقه انجام داد و جزو وسایل ضروری پیلاتس نیست.

تمرین با حلقه پیلاتس


لباس مناسب پیلاتس:

تمرین‌های پیلاتس را می‌توان با هر لباس راحتی انجام داد. لباس‌ها نباید خیلی تنگ و یا خیلی آزاد باشند و باید در آن احساس راحتی داشته باشیم. در واقع لباس شما باید باید به گونه‌ای باشد که امکان تحرک و انعطاف را در آن داشته باشید. همچنین می‌توانید از لباس‌های مخصوص یوگا و فیتنس برای این ورزش استفاده کنید.

پیلاتس


قمقمه آب:

با اینکه میزان تعریق در پیلاتس نسبت به یوگا و دیگر ورزش‌ها کمتر است، اما نباید از بالا نگه داشتن سطح آب بدن که نکته‌ای بسیار ضروری است غافل شد. هرچند که باشگاه‌ها غالبا محلی برای نوشیدن آب دارند یا حتی دارای بوفه هستند که افراد بتوانند آب یا آب میوه تهیه کنند، اما داشتن یک قمقمه آب هم از لحاظ هزینه هم از لحاظ زمان کمک می‌کند و برای انجام حرکات ورزشی لازم و ضروری است.

نوشیدن آب در حین تمرین های ورزشی


فوم رولر: 

فوم رولر‌ها ابزاری برای ماساژ دادن و گرم کردن بدن هستند. هچنین برای انجام تمرینات تعادلی و قدرتی این ورزش نیز بهتر است از فوم رولر‌ها استفاده کرد.

انجام حزکات ورزشی با استفاده از فوم رولر


بین یوگا و پیلاتس  کدام را انتخاب کنیم؟

پیلاتس و یوگا دارای فواید و اهداف مشترکی هستند و فقط در بعضی از جزییات با هم فرق می‌کنند. انتخاب هر کدام به هدف‌تان بستگی دارد. اگر هدف از ورزش کاهش وزن، تقویت عضلات، افزایش قدرت و عملکرد بدن باشد، پیلاتس انتخاب بهتری است.
اما اگرهدفتان کاهش استرس و نگرانی‌ها است و میخواهید روحیه بهتری داشته باشید و در کل به تعادل و آرامش درونی برسید، یوگا انتخاب بهتری است. اگر اطلاعات کافی در مورد یوگا ندارید می‌توانید مقاله همه چیز درباره یوگا را مطالعه کنید. البته به دلیل اثرات مثبتی که یوگا و پیلاتس بر سلامت جسم و ذهن ما می‌گذارند، می‌توانید هر دو را همزمان انجام دهید تا از تمام فواید آن‌ها بهره‌مند شوید.


کلام آخر

برخلاف خیلی از ورزش‌های دیگر، پیلاتس واقعا برای همه سنین مناسب می‌باشد. این ورزش با هدف تقویت ماهیچه‌ها و عضلات شما، به بهبود انعطاف‌پذیری و حفظ تناسب اندام خیلی کمک می‌کند. بدون در نظر گرفتن سن و قدرت آمادگی جسمانی شما،این ورزش ارزش یک بار امتحان را دارد و در صورتیکه با یک مربی کاربلد تمرین کنید، آسیب چندانی به همراه ندارد. اگر هدف از ورزش کاهش وزن، تقویت عضلات، افزایش قدرت و عملکرد بدن باشد، پیلاتس انتخاب بهتری است. اما اگرهدفتان کاهش استرس و نگرانی‌ها است و میخواهید روحیه بهتری داشته باشید و در کل به تعادل و آرامش درونی برسید، یوگا انتخاب بهتری است. اگر اطلاعات کافی در مورد یوگا ندارید می‌توانید مقاله همه چیز درباره یوگا را مطالعه کنید. البته به دلیل اثرات مثبتی که یوگا و پیلاتس بر سلامت جسم و ذهن ما می‌گذارند، می‌توانید هر دو را همزمان انجام دهید تا از تمام فواید آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر قصد دارید ورزش پیلاتس انجام دهید می توانید جهت خرید تجهیزات مورد نیاز با فروشگاه اینترنتی فیت اکس تماس بگیرید.

logo instagram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...