ورزش در باشگاه

ورزش در باشگاه

برای خیلی از افراد رفتن به باشگاه ورزشی کار سختی است. برای همین بیشتر افراد دوست ندارند در باشگاه تمرین کنند و معمولا علت این ماجرا در تجربه بدی است که افراد هنگام تمرین در باشگاه داشته‌اند. اگر واقعا تمرین در باشگاه برایتان خوشایند نیست، می‌توانید در خانه تمرین کنید. اما اگر به تازگی در باشگاه ثبت‌نام کرده‌اید و می‌خواهید تمرین را شروع کنید، بهتر است بدانید که ضرر نکرده اید، چرا که ورزش در باشگاه در کنار معدود محدودیت‌ها و معایبی که دارد دارای مزایای زیادی است. البته منکر این موضوع نمی‌شویم که برخی از باشگاه خوب نیستند. عدم امکانات مناسب، دور بودن از خانه، ساعت کار غیرمنعطف، تهویه غیر استاندارد و یا حضور آدم‌های ناجور می‌تواند محیط یک باشگاه را برایتان نامطلوب کند. پس قبل از هرچیز بگردید یک باشگاه خوب پیدا کنید.

 

ورزش در باشگاه

 

هر چند وقت یک بار به باشگاه برویم؟

این که در هفته بهتر است چند روز به باشگاه بروید کاملا به برنامه تمرین شما بستگی دارد. معمولا تمرین کمتر از دو روز و یا بیشتر از شش روز توصیه نمی‌شود. بهترین حالت سه یا چهار روز تمرین در هفته می‌باشد. برخی از افراد طی سه روز همه بدن را تمرین می‌دهند. برخی دیگر یک برنامه چهار روزه دارند که دو روز برای بالا تنه و دو روز برای پایین تنه است. اگر مادری شاغل هستید که هم باید کار کنید و هم به امور بچه‌ها رسیدگی کنید و سرتان خیلی شلوغ است و تنها می‌توانید یک جلسه در هفته تمرین کنید، هیچ اشکالی ندارد. یک جلسه خیلی بهتر از اینست که اصلا تمرین نداشته باشید. اگر ورزشکار هستید و می‌خواهید برای ورزش تخصصی خود تمرین کنید، باید برنامه ویژه‌ای برای بدنسازی ورزشی داشته باشید. اگر هدفتان از تمرین کردن کاهش وزن است، اول رژیم غذایی خود را اصلاح کنید چراکه تمرین بدون رژیم غذایی مطلوب نتیجه آنچنان خوبی ندارد.
در کل تمرین در باشگاه مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ورزش در باشگاه

فواید ورزش در باشگاه

اگر مواردی که در ادامه می خوانید برای شما در اولویت قرار دارد پس انتخاب شما در جواب تمرین در باشگاه و یا خانه، باشگاه میباشد.

وجود مربی

یکی از مزایای بسیار مهم تمرین در باشگاه وجود یک مربی است. مربی می تواند روش صحیح اجرای حرکات را به درستی آموزش دهد. چنانچه شما تا بحال سابقۀ تمرینی و یا هیچ گونه تجربه ورزشی در باشگاه را ندارید تمرین در خانه ممکن است برایتان خطرناک و آسیب‌زا باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که با دیدن یک کلیپ ورزشی بتوانید اجرای صحیح بعضی از حرکات دشوار مانند اسکات، ددلیفت و تمریناتی از این قبیل را یاد بگیرید. بنابراین اگر داشتن یک برنامه ورزشی منظم و همچنین چگونگی اجرای صحیح حرکات برایتان مهم است، انتخاب مناسبتر برای شما رفتن به باشگاه می باشد.

ایجاد انگیزه

پرداخت هزینه برای عضویت در یک باشگاه ورزشی می تواند بسیار موثر و انگیزه بخش باشد. خیلی از افراد تا زمانی که بابت کاری هزینه پرداخت نکنند انگیزه ای برای به اتمام رساندن و انجام آن کار ندارند. به همین علت تحقیقات انجام شده در زمینه استمرار داشتن تمرین در خانه یا باشگاه به این نتیجه رسیده که افرادی که عضو یک باشگاه ورزشی هستند منظم‌تر تمرین می کنند.

تنوع و امکانات

هنگامی که امکانات بیشتری برای انتخاب دارید تمرین کردن ساده تر و جذاب تر می شود. اگر قصد انجام تمرینات هوازی را دارید، انتخاب های شما در باشگاه بسیار زیاد است. دستگاه تردمیل، الپتیکال، دستگاه پله نوردی، دوچرخه ثابت، دستگاه قایقی وهمگی می توانند انتخاب های خوبی برای تمرینات هوازی شما در باشگاه باشند.

ورزش در باشگاه

چنانچه به دنبال تمرینات بدنسازی هستید باز هم امکاناتی که در باشگاه وجود دارد بسیار متنوع است. استفاده از انواع دستگاه های بدنسازی، وزنه های آزاد مانند دمبل، هالتر و کتل بل، انواع توپ های تمرینی و امکانات دیگری که در باشگاه در اختیار شما قرار دارد. علاوه بر این مجموعه ورزشی شما ممکن است استخر هم داشته باشد که در این صورت می توانید در بعضی جلسات پس از اتمام تمرینات هوازی و یا بدنسازی از استخر، ماساژ، سونا و سایر امکانات آن بهره ببرید. شاید شما یک برنامه بدنسازی آنلاین در خانه هم داشته باشید، اما قطعا امکاناتی که در باشگاه وجود دارد، در خانه تان وجود ندارد. خیلی از افراد در منزل تنها با حلقه هولاهوپ ورزش می کنند. پس در صورتی که برای شما امکانات و تنوع بسیار مهم است، تمرین در باشگاه انتخاب بهتری است.

تمرکز بیشتر

هنگامی که وارد باشگاه می‌شوید دیگر هیچ موضوع خاصی نمی تواند حواس شما را پرت کند. تصور کنید در خانه تمرین می‌کنید از یک طرف باید حواستان به فرزندتان باشد، از طرفی به غذایی که است. در همین هنگام ممکن ایت تلفن منزل هم به صدا درآید و شما چاره ای ندارید جز اینکه وسط تمرین چند دقیقه مشغول صحبت با تلفن شوید. قطعاً بدنتان سرد می‌شود و دیگر آن اشتیاق اولیه را برای ادامه تمرین نخواهید داشت. اما با تمرین در باشگاه بسیاری از این مشکلات وجود ندارد البته به این شرط که تلفن همراه خود را با خود وارد سالن ورزشی نکنید. در جواب این سوال که تمرین در خانه بهتر است یا باشگاه، اگر برایتان یک تمرین بی دغدغه در اولویت است، تمرین در باشگاه انتخاب بهتری است.

ورزش در باشگاه

انرژی بیشتر و اجتماعی بودن

تمرین در باشگاه، بودن کنار دیگران و برقراری ارتباط با سایر افراد به شما انرژی بیشتری می دهد. اغلب افراد از کار کردن در کنار دیگران انرژی می گیرند و همین موضوع سبب می‌شود تا بعضی از کارها که انجام دادنشان تا حدودی سخت است را تا آخر ادامه دهیم. در باشگاه هم وجود سایر افراد می تواند به شما انگیزه بیشتری بدهد. بطور مثال وقتی می‌بینید شخص دیگری در کنار شما روی تردمیل می‌دود به شما انرژی منتقل شده و شما را ترغیب می‌کند که روی تردمیل بدوید. یا وقتی می‌بینید کسی که مانند شما اضافه وزن داشته اما با ورزش مستمر وزن زیادی کم کرده شما هم انگیزه پیدا می کنید تا مثل او ورزش منظم داشته باشید و به وزن دلخواه خود برسید.

معایب ورزش در باشگاه

تمرین در باشگاه با اینکه مزایای بیشماری دارد اما خالی از ایراد هم نیست. مواردی که در ادامه برایتان آورده ایم، برخی از معایب تمرین در باشگاه است.

هزینه

مهم نیست که به کدام باشگاه می روید. در هر حال برای اینکه در یک سالن ورزشی عضو شوید باید شهریه پرداخت کنید. بعضی از باشگاه‌هایی که دارای امکانات بیشتری هستند، ماهیانه هزینه‌های بسیار بالایی برای حق عضویت دریافت می کنند. اما بعضی از باشگاه‌های کوچکتر از شهریه معقول تری برخوردارند. در هر صورت پرداخت هزینه برای عضویت در یک باشگاه ورزشی می‌تواند از معایب تمرین در باشگاه باشد.

 طولانی بودن زمان در نظر گرفته شده برای ورزش

برای یک جلسه تمرین ۹۰ دقیقه ای در باشگاه ممکن است دو ساعت و نیم تا سه ساعت از وقتتان از زمانی که از خانه خارج می شوید تا زمانیکه به آن باز می گردید برای رفت و آمد و تعویض لباس و ورزش صرف شود. پس اگر زمان جلسۀ تمرینی برایتان بسیار مهم است و فرصت کافی برای رفت و آمد به باشگاه تا منزل را ندارید گزینۀ مناسب تمرین در خانه است.

تمرین با دیگران

به همان اندازه که ورزش در کنار دیگران می‌تواند لذتبخش باشد، به همان نسبت هم می‌تواند برای برخی افراد ناخوشایند به نظر برسد، اگر جزء افرادی باشید که مکان های پرسروصدا و شلوغ را نمی پسندید و حوصله صحبت کردن با دیگران را نداشته باشید. برای خیلی از افراد صدای آهنگ در باشگاه و با صدای افرادی که در حال تمرین هستند و مدام با هم صحبت می کنند،ممکن است آزار دهنده باشد. همچنین تهویۀ باشگاه در زمان های پرتردد ممکن است جوابگوی جمعیت زیاد را نداشته باشد. بوی عرق و یا عطر بیشتر از حد بقیه افراد ممکن است در شما احساس بدی ایجاد کند. بهرحال در یک سالن ورزشی افراد زیادی با عادت های گوناگون در کنار شما در حال فعالیت جسمانی هستند و تمام این مسائل ممکن است پیش بیاید و چاره‌ای برای آن نیست. پس در صورتی که شما تحمل بی نظمی و سر و صدا را ندارید بی شک انتخاب مناسب برایتان تمرین در خانه است.

 وسایل مورد نیاز باشگاه بدنسازی

ساک ورزشی

قبل از اینکه به باشگاه بروید، باید یک ساک ورزشی داشته باشید.ساک های ورزشی در سبک ها، مارک ها و ویژگی های بسیار متنوعی موجودند، بنابراین ویژگی هایی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهایتان باشند.

ورزش در باشگاه

لباس ورزشی

فراموش نکنید که پوشیدن لباس ورزشی مناسب هم برای آقایان و هم برای بانوان از ضروریات است. اگر قصد داشته باشید که بعد از یک جلسه هوازی سخت، وزنه بزنید و یا ایروبیک کنید می توانید از شلوارک و لگ برای این منظور استفاده نمایید. اگر بخواهید یوگا تمرین کنید می توان از لباس مخصوص یوگا استفاده نمایید.

ورزش در باشگاه

بطری آب

هیدراته ماندن در طول تمرین، ضروری است و همراه داشتن یک بطری آب، سبب می شود زمانیکه روی دستگاه الپتیکال یا دوچرخه ثابت، عرق می ریزید، بسیار راحتتر مایعات کافی مصرف کنید. هر چه مدت زمات طولانی تر و با شدت بیشتری ورزش کنید، نوشیدن مایعات، دارای اهمیت بیشتری می شود. بنابراین به هنگام رفتن به باشگاه، بطری آب خود را پر کنید و تمام آن را حین ورزش بنوشید.

ورزش در باشگاه

تردمیل 

تردمیل یکی از وسایل اصلی در بیشتر سالن‌های ورزشی است. این دستگاه، شبیه ساز پیاده روی و دویدن است. این دستگاه با تقلید از حرکات زندگی واقعی، به شما امکان می‌دهد تا کالری بیشتری بسوزانید. تردمیل به کوچک کردن دور کمر، تقویت پاها و افزایش سوخت و ساز بدن می‌کند. توجه داشته باشید که پیاده روی یا دویدن ثابت، موجب آسیب به مفاصل می شود. بنابراین بجای اینکه دائم بدوید، گاهی اوقات هم روی شیب تمرین کنید.

ورزش در باشگاه

دوچرخه ثابت 

دوچرخه ثابت نیز یکی از بهترین تجهیزات باشگاهی است که به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می‌کند. شما می‌توانید انفرادی دوچرخه سواری کنید یا از آن بعنوان بخشی از یک ورزش گروهی استفاده نمایید. مزیت دوچرخه سواری در فضای بسته این است که این دستگاه، یک وسیله کم برخورد است. دوچرخه ثابت به مفاصل صدمه نمی‌زند و به عضلات، فشار بیش از حد وارد نمی‌کند. هر چه بیشتر دوچرخه سواری کنید، نتایج بهتری کسب خواهید کرد.

ورزش در باشگاه

دستگاه قایقرانی

قایقرانی به فرم دادن به بازوها و تقویت نیم تنه کمک می‌کند. دستگاه قایقرانی از مقاومت دینامیکی پارو زدن یک قایق پیروی می‌کند. این مقاومت می‌تواند جوری تنظیم گردد که احساس واقعی راندن یک قایق در آب را ایجاد کند. حرکت نرم و طراحی ارگونومیک این دستگاه، روال تناسب اندام شما را، یک مرحله بالاتر خواهد برد. یک دستگاه قایقرانی علاوه بر تقویت بازوها و پشت، ۸۰٪ عضلات بدن را هم بکار می‌گیرد. هر چه مقامت بیشتر باشد، سریع تر به هدف کاهش وزن دست پیدا خواهید کرد.

ورزش در باشگاه

دمبل

دمبل یک وسیله ی همه کاره است که بدن را تقویت کرده و باعث افزایش قدرت می شود.دمبل‌های شش ضلعی و بزرگ، برای کسانی که قصد تقویت عضلات بازو، پشت، قفسه سینه و تقریبا تمام عضلاتشان را دارند، مناسب هستند. دمبل‌های کوچکتر هم برای افرادی که به تفکیک و حجم عضلانی زیادی نیاز ندارند، مناسب می‌باشند. دمبل‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف مورد استفاده واقع شوند و گروه‌های عضلانی خاصی را هدف بگیرند. برای انجام تمرینات پایه روتین تناسب اندام، نیاز به حداقل ۲ جفت دمبل می باشد.

ورزش در باشگاه

کش های مقاومتی

کش های مقاومتی، یک مکمل عالی برای هر باشگاه خانگی می‌باشد. کش های مقاومتی هم مثل دمبل‌ها انواع گوناگونی دارند. شما می‌توانید از این کش ها برای تقویت بالاتنه یا پایین تنه تان استفاده کنید. این کش ها برای پایین تنه، پاها، لگن و باسن را تقویت می‌کنند و در اجرای تمرینات پایین تنه برای شما مقاومت ایجاد می‌نمایند. باندهای بزرگتر هم، مقاومت بیشتری برای انجام حرکاتی چون اسکات یا بارفیکس فراهم می‌کنند.

ورزش در باشگاه

کلام آخر

ورزش در خانه یا در باشگاه؟ این که کدام گزینه برای شما بهتر است کاملاً بستگی خود شما دارد و اینکه چه مواردی برای تان از اهمیت بیشتر و یا اهمیت کمتری برخوردارند. اگر انگیزه کافی برای ورزش دارید و با حرکات ورزشی تا حدی آشنا هستید و نیازی به مربی ندارید تمرین در خانه انتخاب بهتری برای شما است. ولی اگر می خواهید در محیطی جدید با تجهیزات مدرن، متنوع و نیز یک مربی که ناظر بر چگونگی اجرای تمرینات شما است، ورزش کنید؛ تمرین در باشگاه گزینه بهتری برایتان می باشد. ما در فروشگاه آنلاین فیت اکس مجموعه ای از بهترین و متنوع ترین تجهیزات ورزش چه در باشگاه و چه در خانه را برایتان فراهم کرده ایم تا بتوانید با توجه به شرایط و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. همکاران ما آماده مشاوره به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!