تاریخچه و طرز کار بتل روپ 

کلمه بتل روپ یک واژه لاتین است، که از دو بخش: بتل به معنی جنگ و روپ به معنی طناب تشکیل شده است. بتل روپ یا همان طناب جنگی توسط آقای «جان بروکفیلد» یک نویسنده آمریکایی و صاحب چند رکورد جهانی در زمینه تناسب اندام و ورزش‌های قدرتی اختراع شد. بتل روپ یکی از جدیدترین وسایل ورزشی است که غالبا برای بالا بردن توان عملیاتی و چربی سوزی کل بدن استفاده می‌شود.
طناب بتل روپ ساختار بسیار ساده‌ای دارد که متشکل است از یک طناب ضخیم بلند و یک قلاب که در محلی محکم نصب می‌شود و یک سر طناب از داخل قلاب عبور داده شده و به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود. امروزه باشگاه‌های ورزشی از بتل روپ بعنوان یک ورزش جدید و کارامد زیاد استفاده می‌کنند. طول طناب مورد نظر در ورزش بتل روپ باتوجه به موقعیت مکان و ورزشکاران انتخاب می‌شود.
همان طور که از نام لاتین آن پیداست، این وسیله ورزشی در قدیم برای مبارزه در ارتش مورد استفاده قرار میگرفته و در رشته‌هایی مانند MMA هم کاربرد دارد. بتل روپ یا همان طناب سنگین بدنسازی جهت تقویت مستقیم عضلات دست ها، بازوها و سرشانه و بطور کلی برای کل بدن بسیار مناسب است و همچنین ورزش با طناب بتل روپ موجب کالری سوزی و گردش خون، افزایش امادگی جسمانی تناسب اندام و از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن در طی زمان کوتاه هم می‌شود. ورزش بتل روپ از جمله ورزش‌های کم هزینه، پرفایده و تاثیرگذار است که می‌تواند در هر دقیقه حدود ۱۱ کالری چربی بسوزاند.
شما میتوانید در هنگام ورزش با این طناب از حرکتهای نمایشی هم استفاده کنید تا هم انگیزه شما و هم هیجان بیننده بالاتر برود و روند تکراری و کسل کننده بخود نگیرد.

 


جنس طناب بتل روپ

 

انداره و جنس طناب بتل روپ بر اساس میزان قدرت شما و نیز حرفه‌ای یا مبتدی بودنتان متغیر است. بر اساس استانداردهای موجود در بازار، طناب‌هایی با طول ۱۵ متر و قطر ۳٫۸۱ وزنی برابر با ۱۳ کیلوگرم دارند که مخصوص افراد مبتدی و تازه کار می‌باشند. اما اگر شما از حرفه‌ای‌های بتل‌روپ زن باشید می‌توانید از طنابی به وزن ۲۴ کیلوگرم و قطر ۵ سانتی‌متر استفاده کنید.
نحوه قرار دادن بتل‌روپ دور میله تکیه‌گاه برای تمام ورزشکاران حرفه‌ای و مبتدی به یک شکل است و باید این میله جوری باشد که بتواند طناب را به دو قسمت مساوی تقسیم کند. شما می‌توانید تنها با ده دقیقه انجام دادن ورزش بتل روپ، ۱۱۲ کالری بسوزانید.

battle rope

 


ویژگی‌های طناب جنگی:

 

طناب بتل روپ دارای طول‌ها و قطرهای متفاوتی هستند، ولی در کل دو نوع طناب برای این ورزش وجود دارد: طناب معمولی و طناب جنگی. 
طناب معمولی مخصوص ورزشکاران و افراد مبتدی با هر میزان از آمادگی جسمانی، مناسب می‌باشد. این طناب معمولا ۱۵ متر طول و ۱/۸۵ سانتی متر قطر دارد، که وزن آن حدودا به ۱۳/۵ کیلو گرم می‌رسد. 
طناب جنگی برای ورزشکاران حرفه‌ای انتخاب خوبی است، غالبا ۱۵ متر طول و ۵ سانتی متر قطر دارد. وزن این نوع طناب در حدود ۲۴ کیلوگرم است.

 


فولید ورزش با طناب بتل روپ:

 

  • روی عضلات قدیمی به سبکی جدید کار کنید

شما می‌توانید با طناب بتل روپ حرکات موج مانند بزنید و یا با شدت به هم ضربه زده یا شلاق بزنید. به این ترتیب باعث تحرک شانه و دامنه حرکت را افزایش خواهید داد و روی عضلات مختلف کار می‌کنید.

  • قوی‌تر شوید

استفاده منظم و اصولی از بتل روپ، عضلات شکم، بازوها، ران‌ها و شانه‌ها تقویت می‌شوند و از هر سمت بدنتان به تعادل و هماهنگی خواهد رسید.

  • نوعی سرگرمی محسوب می‌شود

ورزش بتل روپ بیشتر مانند یک بازی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز است که شما را سرحال و بانشاط کرده و از تکرار روزمرگی‌ها نجات می‌دهد.

  • بر روی عملکرد مغز موثر است

حرکات موج مانند متناوب طناب بتل روپ، سبب می‌شود سلول‌های مغز شما به چالش کشیده شوند.

  • درگیر کردن کل بدن

برطبق شیوه حرکت طناب و نیز فاصله شما از نقطه اتصال طناب به جایگاه تکیه، می‌توانید عضلات گوناگونی از بدن خود را درگیر کرده و روی آن‌ها کار کنید.

  • تقویت اندام‌های ضعیف بدن

لگن، شانه‌ها، زانوها، پاها، مچ پا، ران‌ها و عضلات دست در هنگام تمرین تقویت میشوند.

 

battle rope


 

کاربرد طناب بتل روپ در فیزیوتراپی

 

به دلیل ایجاد نیروی‌های دینامیکی دوگانه توسط طناب بتل روپ، به تدریج بخش‌های ضعیف بدن مانند دست ها، شانه ها، رانها، لگن و… توانایی بدست گرفتن اجسام را بدست می‌آورند.


لاغری با بتل روپ

کارکردن با طناب جنگی سبب افزایش ضربان قلب می‌شود که خود از پارامترهای مهم در کاهش وزن است، ولی این کار به تنهایی کافی نیست. بلکه باید همزمان ورزش‌های دیگر و رژیم غذایی اصولی را همراه کنید. با ورزش بتل روپ شما سریع‌تر و راحت‌تر به نتیجه دلخواه می‌رسید.


نکته

با بتل روپ حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه تمرین انجام دهید. اگر دارای شرایط جسمی خاصی هستید و یا دچار آسیب دیدگی شده‌اید پیش از انجام تمرین با پزشک‌تان مشورت نمایید.

 

نکات مهم حین تمرین با طناب تمرین

 

برای اینکه نتیجه خیلی بهتری از تمرین با بتل روپ داشته باشید متخصصان بدنسازی چند توصیه مهم دارند که بهتر است آن‌ها را تمرین و امتحان نمایید.

تمرین کل بدن با بتل روپ

شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که طناب بتل روپ با تمرکز روی ثبات پا و لگن و چسباندن پا به زمین، تنها روی عضلات بالاتنه کار خواهد کرد در صورتی که اینطور نیست و قدرت موثر بسیار بیشتری تولید می‌کند. به همین علت در حین انجام حرکات موجی با بتل‌روپ مواظب درگیر کردن پا، کتف و لگن باشید و سعی کنید که خیلی آرام و راحت بایستید. چرا که آنچه مهم است قدرت و استقامت است نه سفتی و مثل چوب شدن.

تنفس کنید

شاید فکر کنید این توصیه بسیار بدیهی است و نیاز به گفتن نیست اما اگر بدانید افراد زیادی بودندکه حین انجام تمرین به جای تنفس آگاهانه، نفس خود را حبس کردند دیگر اینگونه فکر نمیکنید. تمرین با بتل روپ سبب می‌شود که مهایت توان و انرژی خود را خرج کنید پس نباید از تنفس اصولی غافل شوید.
اگر درست تنفس کنید قادر خواهید بود از ثانیه‌های آخر و دشوار تمرین عبور کنید. باید قبل از اینکه کاملاً از نفس بیفتید، تنفس خود را به طور آگاهانه با ریتم حرکات‌تان تنظیم نمایید.

عضلات را شُل کنید

شاید این نکته هم بدیهی به نظر برسد ولی کلید انجام تمرین به بهترین شکل، غرق شدن و لذت بردن از آن می‌باشد. طناب را سفت و محکم نگیرید. بتل روپ را شُل و معمولی در دست گرفته و عضلات دست، شانه، بالاتنه و حتی صورت خود را نیز شل کنید و مواظب باشید زبان خود را برای تمرکز بیشتر بیرون نیاورید. تنها کاری که باید بکنید این است که طناب را شل بگیرید و با قدرت تکان دهید. اگر به این نکات عمل کنید خودتان شگفت زده خواهید شد که چقدر بیشتر و بهتر می‌توانید تمرین را ادامه دهید.


کلام آخر

 

همان طور که گفتیم طناب بتل روپ یک ابزار تمرینی پرکاربرد در زمینه اناسب اندام و آمادگی جسمانی است که با استفاده از آن می‌توانید همه عضلات بدن خود را تقویت نمایید. توجه داشته باشید که برای استفاده اصولی از این طناب حتما باید با مربی خود مشورت کنید تا از هر گونه

آسیب احتمالی جلوگیری کنید. اگر هدف شما از ورزش چربی سوزی و لاغری است، طناب بتل روپ را به تمرینات هوازی و استقامتی خود اضافه نمایید. آنچه که در استفاده از این وسیله دارای اهمیت است، پر قدرت بودن عضلات مرکزی (میان تنه) می‌باشد. چرا که این عضلات در انجام حرکت‌های تمرینی، به دیگر عضلات بدن کمک کرده و مانع از آسیب دیدگی شما می‌شود.

خرید بتل روپ ارزان و با کیفیت نکته بسیار مهمی است که ما در فروشگاه اینترنتی تناسب اندام فیت اکس
آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما علاقه مندان هستیم.

 

instagram link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...