5/5 - (2 امتیاز)

راهنمای جامع ورزش تی آر ایکس

همه شما حتی برای یکبار هم که شده سری به باشگاههای ورزشی زده اید و حتما طناب‌های آویزان زرد و مشکی از هر گوشه‌ی باشگاه‌ را دیده اید. این طناب‌ها مختص ورزشی به نام تی آر ایکس هستند. تی آر ایکس یک ورزش قدرتی است که علاوه بر اینکه همه اجزای بدن‌ را درگیر می‌کند، به جای دستگاه یا دمبل از وزن بدن خود شخص برای تناسب اندام استفاده می‌نماید. این ورزش برای کسانی که ورزش‌های مقاومتی و قدرتی انجام می‌دهند، وزنه‌بردارها و تناسب اندام کاران عالی است. تقریبا شبیه به پیلاتس یا یوگای ضدجاذبه بوده که همه‌ی اعضای بدن‌ را به کار می‌گیرد و روی قسمت مرکزی بدن تمرکز بیشتری می‌کند. چنانچه آشنایی با تی آر ایکس ندارید با خواندن ادامه این مقاله با فواید و ویژگیهای این ورزش آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید.

ورزش TRX (تی آر ایکس) چیست؟

ورزش TRX که مخفف total body resistance exercise است به معنی تمرینات مقاومتی برای کل بدن می باشد و در ابتدا توسط یکی از سربازهای نیروی دریایی آمریکا به نام رندی هتریک با دو عدد طناب اختراع شد. هتریک بعد از مدت‌ها تمرین متوجه شد که می‌تواند این تمرینات را گسترش دهد و به عنوان یک رشته ورزشی به دنیا معرفی کند. تمرینات رشته trx با ابزار های متعدد و ویژه انجام می‌شود و به تمرین هایی که با طناب و به صورت معلق انجام می‌گیرد، سیستم تمرینات تعلیقی گفته می شود. نکته قابل توجه اینست که نه تنها TRXیک ورزش یا یک رشته ورزشی است، بلکه نمونه ای از تمرینات مبتنی بر وزن بدن یا body weight exercises می باشد.

ورزش تی آر ایکس

تمرینات تی آر ایکس از سری تمرینات معلق مبتنی بر وزن بدن است که خود این ابزار ورزشی و تمرینات مربوط به آن الهام گرفته شده از حلقه های ژیمناستیک (gymnastic rings ) و تمرینات ژیمناستیک است. هدف از انجام این تمرینات گسترش قدرت، تعادل، انعطاف پذیری، بالا بردن میزان دامنه حرکتی و ثبات مفصلی است. به عبارت دیگر تمریناتی که بدن آویخته، آویزان یا معلق باشد، بدنسازی معلق می‌گویند. لذا یکی از فواید مهم یادگیری  تی آر ایکس ایجاد تعادل بهتر در فرد است. متخصصان فعال در حوزه این ورزش بر این باورند ایجاد فشاری که از وزن بدن تغذیه می‌کند، از قدرت بالاتری نسبت به فشار‌های خارجی همچون دمبل و کتل بل برخوردار است. زیرا تنها یک نقطه از بدن را درگیر چربی‌سوزی نمی‌کند و با تقویت بخش‌های مختلف بدن عملیات عضله‌سازی را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.

۷مزیت تمرینات کششی TRX تی آر ایکس

  مناسب برای همه سطوح

اینکه شما ورزشکار المپیک باشید و یا فردی که تازه ورزش را به عنوان سرگرمی شروع کرده اید، اصلا مهم نیست چراکه این تمرینات کششی برای همه ورزشکاران با هر سطحی مناسب هستند. فقط کافیست اندکی تغییر در وضعیت بدن داده تا وزن موجود بر عضلات شما کاهش یا افزایش یابد و این امر به معنای کاربرد این روش برای همه افراد است.

 تنوع

تنها به واسطه ی کاربرد دو بند قابل تنظیم، تمرینی کامل برای تک تک عضلات بدنتان فراهم خواهد شد. شما خیلی راحت می توانید بند تی آر ایکس را جابجا کنید و در هر مکانی که می خواهید قرار دهید.

  بهبود وضعیت قلب و عروق و قدرت عضلانی

تمرینات کششی TRX علاوه براینکه سبب بهبود قدرت عضلانی خواهند شد، بلکه سبب بهبود وضعیت قلبی عروقی نیز می شوند. با افزایش سرعت تمرینات، می توانید میزان فعالیت قلب و شش های خود را هم افزایش دهید.

دست یابی به سایر اهداف

به دلیل تنوعی که تمرینات کششی TRX دارد، دست یابی به هر هدفی شدنی است. این اهداف می تواند شامل کم کردن وزن، تقویت عضلات و یا آمادگی جهت شرکت در دوی استقامتی باشد. هر هدفی که دارید، به واسطه ی تمرینات منظم TRX قابل دست یابی است.

   مشارکت تمام بدن

عدم ثباتی که هنگام انجام ورزش TRX مشاهده می شود به این معناست که ماهیچه های بدن همواره تحت فشار هستند. همچنین، حرکات پرکاربرد و مهم هم نشان دهنده این هستند که تعداد زیادی از عضلات هم زمان با هم در حال فعالیت بوده و همین موضوع باعث فراهم کردن فعالیتی بسیار جامع و فراگیر خواهد شد.

 ماهیت کم اثر

ماهیت این روش جوری است که مفاصل شما زیاد تحت فشار نخواهند بود و این بدین معناست که ماهیت این روش مبتنی بر فشار عضلانی پایین است. در مقابل، میزان جراحات و صدمات ناشی از تمرین خیلی ناچیز است، و همین سبب می شود که با کم ترین میزان خطر عوارض و آسیبهای بعد از ورزش به بالاترین سطح فعالیت ورزشی بپردازید.

  تفاوت

گاهی اوقات یکنواختی رفت و آمد به باشگاه­های ورزشی این کار را بسیار خسته کننده می کند، و درنتیجه ممکن است انگیزه برای مشارکت در برنامه­ های تناسب اندام از بین برود. تمرینات کششی TRX با هر روش دیگری فرق می کند و می­تواند با تمرین­های معمول و روزمره ­شما ترکیب و اجرا شود. همین امر سبب استمرار مشارکت و تمایل برای شرکت در جلسات بعدی می شود.

معایب ورزش تی آر ایکس

هر فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه فوایدی برای بدن دارد، اگر به درستی انجام نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری نیز بوجود آورد. ورزش trx به این خاطر که یک ورزش حرفه ای در نوع خود به حسب می آید، بنابراین ورزشکار باید اطلاعات کاملی درباره این ورزش و نحوه صحیح حرکات ورزشی داشته باشد، در غیر اینصورت تمرینات تی آر ایکس می تواند سبب صدمه دیدن مفاصل و تاندون های فرد گردد. یکی دیگر از عواملی که باید مدنظر قرار داد، این است که فرد ورزشکار حتما باید از آمادگی بدنی کامل برخوردار باشد و استقامت بدنی بالایی داشته باشد، افرادی که استقامت بدنی شان پایین است، نباید این ورزش را انجام دهند.

ورزش تی آر ایکس

تمرینات تی آر ایکس بهتر است یا بدنسازی؟

هر ورزشی هم نقاط مثبت دارد و هم نقاط منفی. برتری داشتن یک ورزش نسبت به ورزشی دیگر یک پدیده کلی است، تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که افرادی که ورزش تی آر ایکس را بطور پیوسته و منظم انجام می دهند نسبت به کسانی که بدنسازی کار می کنند، از استقامت بدنی بالاتری برخوردارند.

ورزش تی آر ایکس

ورزش تی آر ایکس بهتر است یا ایروبیک؟

تی آر ایکس ورزشی از جنس ایروبیک به شمار می‌آید. هرچند تمرینات تی آر ایکس قدرتی می باشند، اما به خوبی قلب شما را به کار می‌گیرنداگر مدتی است که ورزش نکرده‌اید، می‌توانید از تمرینات ابتدایی و آسانتر ورزش TRX برای ساختن عضله و ماهیچه‌ها استفاده کنید و همزمان با آن یک تمرین هوازی خوب مانند پیاده روی را برای رسیدن به تناسب اندامی ایده آل انجام دهید.

ورزش تی آر ایکس

بهترین جا برای انجام تمرینات trx

یکی از محل های حرفه ای برای انجام این کار، باشگاه های ورزشی هستند، این روزها اغلب سالن های ورزشی حرفه ای وسایل و تجهیزات مربوط به ورزش trx را دارند. شما هم می توانید با خرید این وسایل از فروشگاه های ورزشی معتبر، در هر مکانی چه در خانه و چه در فضای پارک این ورزش را انجام دهید. تی آر ایکس یکی از بهترین تمرینات برای ساختن بدنی متناسب در خانه است. شما می توانید با داشتن کش مخصوص trx و فضایی که بتوانید کش را به آن وصل کنید، ورزش تی آر ایکس را در خانه خیلی راحت انجام دهید.

ورزش تی آر ایکس

نکاتی مهم برای شروع ورزش تی آر ایکس

از آنجایی که ورزش TRX نیازمند نصب تجهیزاتی است، لازم است نکاتی را قبل از شروع تمرینات بدانید:

اطمینان داشته باشید که بندها به درستی نصب شده‌اند

اگر در خانه تمرین می‌کنید، توجه داشته باشید که بندها و لوازم به شکل صحیح نصب شده باشند و محکم در جای خود قرار گرفته باشند. چنانچه لازم شد از متخصص نصب کمک بگیرید؛ زیرا آویزان شدن از بندهایی که سرجای خود محکم قرار نگرفته اند، بسیار خطرناک است.

اگر احساس کمردرد داشتید، تمرین را قطع کنید

اگر دچار کمردرد در حین تمرین شدید، این موضوع نشانه خطر است و تمرین را باید متوقف کنید. هنگامیکه پاهای خود را در حلقه‌های پا قرار دادید، نباید فشاری به کمر وارد شود. پس از احساس درد، خیلی آرام زانوهایتان را خم کنید و با کمک بازوها و ساعد روی زمین فرود بیایید. کمی به خود استراحت داده و اگر درد ادامه داشت، پس از سرد کردن جلسه را تمام کنید.

به تدریج تمرین را جلو ببرید

قبل از انجام تمرینات شدید تی آر ایکس، آرام و کنترل شده عمل کنید. اگر تازه کار هستید تمرینات مناسب سطح خود را انجام دهید. به علت خاصیت مقاومتی و تعادلی بودن TRX زیاده‌روی در شدت تمرینات آن می تواند منجر به کمر درد یا گردن درد شود.

مربی کاربلد داشته باشید

انتخاب مربی بسیار اهمیت دارد. نه فقط در TRX بلکه برای هر ورزشی باید یک مربی متخصص در کنار خود داشته باشید. ضمنا از انجام برنامه‌های تمرینی‌ آماده خودداری نمایید و از برنامه های ورزشی که برای دیگران طراحی شده‌اند هم استفاده نکنید. اگر مبتدی هستید حتما با یک مربی کاربلد تمرین کنید؛ چراکه یک مربی بی‌توجه بیشتر آنکه مفید باشد به شما آسیب می زند.

TRX از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پکیج کامل تجهیزات TRX شامل قطعات مختلفی است که هر یک عمل خاصی را انجام می‌دهند. مواردی همچون کیفیت مواد به‌کاربرده شده در ساخت تجهیزات و رعایت استاندارد‌های ویژه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باعث می‌شود ورزشکار بدون هیچ نگرانی انواع حرکات مربوط به دستگاه تعادل اندام را تمرین کند.

 ورزش تی آر ایکس

موارد زیر جزو اصلی‌ترین بخش‌های این تجهیز ورزشی است که با استفاده از استاندارد‌های خاص و موارد ایمنی قوی تولید می‌شود:

بند تی آر ایکس

بند تی ار ایکس اصلی‌ترین قسمت‌ دستگاه تنظیم تعادل بدن است که حدود ۹۰ درصد وزن افراد را تحمل می‌کند. این طناب فاقد خاصیت کششی بوده و با اتصال به قلاب‌های نگه‌دارنده بدن را در حال تعلیق نگه می‌دارد.

همچنین در هنگام خرید کش تی آر ایکس به جنس بند آن نیز توجه کنید که می‌بایست کاملاً محکم باشد زیرا در صورت پاره شدن ممکن است ورزشکار دچار صدمات سخت گردد. به همین دلیل باید در هنگام خرید این قطعه توجه ویژه‌ای به مواد به‌کاربرده شده در ساخت این محصول شود.

ورزش تی آر ایکس

ایکس مانت

شاید تا به‌ حال با واژه ایکس مانت تی آر ایکس آشنا نشده باشید. افرادی که محیط مناسب برای نصب تجهیزات TRX را ندارند باید از ایکس مانت استفاده کنند. این قطعه فولادی از دو میله متصل بر صفحه‌ای صاف تشکیل شده است که با پیچ و مهره شدن به دیوار یا سقف و وصل کردن گیره تی آر ایکس به آن، می‌توان به آسانی فعالیت‌های مختلف بدنی را انجام داد.

ورزش تی آر ایکس

کارابین تی‌ آر ایکس

یکی از معضلات استفاده از دستگاه‌های تی ار ایکس شکستن قلاب آن به دلیل فشار زیاد است. کارابین جایگزین مناسبی به‌جای قلاب بوده و از دو قسمت برای اتصال کش و چسباندن آن به دیوار تشکیل شده است. این وسیله از استحکام بالایی در برابر ضربه و وزن زیاد برخوردار بوده و مانند قلاب عادی به راحتی شکسته نمی‌شود.

ورزش تی آر ایکس

ریپ ترینر

ریپ ترینر یکی از تجهیزات جانبی دستگاه تی آر ایکس است که برای تقویت بازو‌ها، شانه‌ها و دست‌ها بسیار موثر بوده و با ایجاد تحرک در ماهیچه‌های قلب طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

لوله‌ای که در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد کاملا مقاوم بوده و دستگیره تعبیه‌شده بر روی آن به آسانی از دست خارج نمی‌شود. یکی دیگر از فواید استفاده از سیستم ریپ ترینر افزایش مقاومت در برابر حرکات خشن و نامتعادل است که کمک می‌کند تعادل بدن در شرایط نامناسب حفظ شده و کمترین ضربه را به فرد وارد شود.

ورزش تی آر ایکس

سخن پایانی

TRX به معنای «تمرینات مقاومتی کل بدن» و یک ورزش تقریبا جدید محسوب می‌شود که طرفداران زیادی هم دارد. تی آر ایکس با استفاده از وزن بدن، سبب افزایش قدرت بدنی، تعادل و انعطاف‌پذیری خواهد شد؛ از طرفی این ورزش به تقویت قدرت میان تنه و استحکام مفاصل خیلی کمک می‌کند. تمرینات تی آر ایکس را حتما باید زیر نظر مربی انجام دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. ضمنا نظرات، پیشنهادات و سوالات خود درباره ورزش trx و تمرینات آن در خانه را برای ما بنویسید تا کارشناسان فیت اکس در اسرع وقت پاسخ‌ شما را بدهند.

شما می توانید با خرید انواع تجهیزات تی آر ایکس از فروشگاه اینترنتی تجهیزات ورزشی فیت اکس از ورزش خود چه در خانه و چه در باشگاه لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...