کراس فیت معجزه تناسب اندام

کراس فیت چیست؟

 

ممکن است برای شما حتی یک بار در زندگی این سوال پیش آمده باشد که کراس فیت جیست؟  کراس فیت یکی از کاملترین و جامع‌ترین رشته ورزشی می‌باشد که همه اعضای بدن را به چالش می‌کشد. هدف از ایجاد این رشته ورزشی، بالا بردن میزان تواناییِ کلی بدن مانند قدرت تحمل، میزان انعطاف‌پذیری، استقامت، چابکی، هماهنگی و تعادل می‌باشد.
دراصل، این ورزش از ترکیب چند رشته مختلف ورزشی مانند ژیمناستیک، وزنه‌برداری، تمرینات اینتروال شدت بالا، تمرینات هوازی، تمرین سرعت و استقامت تشکیل شده است. خیلی از افراد گمان می کنند کراس فیت همان کراس ترینینگ است، در صورتی که این تصور اشتباه است و این دو کاملا با یکزیگر فرق دارند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با هر دوی این رشته های ورزشی آشنا کنیم. به دلیل طولانی بودن این مبجث، دو مقاله برایتان آماده کرده ایم که در این مقاله شما را با مزایا و معایب کراس فیت و کراس ترینینگ، نوع تمرینات هر دو، مقایسه این دو رشته ورزشی و تفاوتهایشان آشنا می کنیم و در مقاله معرفی جامع تجهیزات کراس فیت سعی داریم وسایل و تجهیزات مورد نیاز رشته کراس فیت را به شما معرفی کنیم .

تاریخچه کراس فیت

 

CrossFit در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد، ولی اولین جرقه ی آن زمانی آغاز شد که گلاسمن یک ژیمناست نوجوان بود. او مانند نوجوانان هم سن و سال خود به ورزش علاقه زیادی داشت. او در ژیمناستیک، دوچرخه سواری و وزنه برداری فعالیت زیادی داشت و دوستان گلسمن نمی‌توانستند در وزنه برداری یا دوچرخه سواری با او رقابت کنند و در عین حال دوستان دوچرخه سوار وی قادر به انجام حرکات آکروباتیک وی در دوچرخه سواری نبودند. .

گلاسمن در سال ۱۹۹۵ یک باشگاه در کالیفرنیا راه اندازی کرد و روز به روز افراد بیشتری به او مراجعه میکردند.
و به این ترتیب جامعه کراس فیت شکل گرفت. کراس فیت به معنای دستیابی به آمادگی جسمانی در تمام زمینه‌ها است. تمرینات CrossFit غالبا برای بهبود ۱۰ ویژگی جسمی فرد بسیار مناسب است. این ویژگی‌ها عبارتند از: استقامت قلبی عروقی و تنفسی، استقامت بدنی، انعطاف‌پذیری قدرت، سرعت، تعادل، تناسب اندام، چابکی، توجه و تمرکز.

بعداز یک مدت، متخصصان CrossFit به این نتیجه رسیدند که می‌توانند ورزشهای مختلف مانند ژیمناستیک، وزنه برداری و دو و میدانی را با یکدیگر ترکیب کرده و به ۱۰ ویژگی مطلوب دست پیدا کنند. پس خوبی برنامه‌های کراس فیت چیست ؟ اینست که هر روز تغییر می‌کنند و بدن به هیچ نوع سیستم تمرینی عادت نمی‌کند.

 

تمرینات کراسفیت

تاثیر ورزش کراس فیت بر لاغری

 

آیا کراس فیت بر لاغری تاثیر می‌گذارد؟ آیا این ورزش باعث چربی سوزی و لاغری می‌شود؟ 
طبق نتایج تحقیقات دانشگاه سانتاکروز کراس فیت نوعی از ورزش است که نه تنها نقش بسیار موثری در کالری سوزی دارد، بلکه بر فرم دهی بدن هم تاثیر قابل قبولی می‌گذارد. 
بیشتر کسانی که به طور مستمر در این ورزش فعالیت دارند، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شاهد چربی سوزی و لاغر شدن خود می‌باشند. این پدیده می‌تواند به علت انجام تمرینات هوازی با شدت متوسط و درگیر شدن تمام عضلات بدن در حین تمرینات کراس فیت باشد که خود سبب چربی سوزی می‌گردد و بدر نتیجه فرد لاغر می‌شود. همچنین انجام تمرینات قدرتی مستمر در فرم دهی بدن و رشد عضلات نقش بسزایی دارد. 
بنابراین می‌توان نتیج گرفت که کراس فیت علاوه بر اینکه موجب لاغری می‌شود، بلکه نقش موثری در زیبایی و فرم گیری بدن دارد.

تغذیه همراه با کراس فیت

 

بهترین برنامه تغذیه روزانه کراس فیت چیست ؟ برنامه‌ای است که توسط متخصصان تغذیه طراحی شده باشد و شامل مصرف پروتئین، نشاسته، آجیل، ویتامین‌ها و انواع آب میوه‌های طبیعی بدون شکر می‌باشد. در این برنامه مقدار مشخصی از مواد مغذی مشخص شده و بدن باید روزانه به طور متوسط ۳۰ درصد پروتئین، ۴۰ درصد کربوهیدرات و ۳۰ درصد چربی دریافت نماید.

 

نکات قابل توجه برای ورزش کراس فیت

 

اگر برای بار اول می‌خواهید ورزش کراس‌فیت انجام دهید و تصور می‌کنید که در این راه موفق می‌شوید به این نکات توجه کنید تا خطری شما را تهدید نکند:
به چندین باشگاه سر بزنید، و از مربی‌هایشان کمک بگیرید تا دستتان بیاید که کراس‌فیت شامل چه ورزش‌هایی است. 
اگر از قبل، هرگونه آسیب دیدگی و یا مشکل جسمانی دارید، حتما با مربی‌تان در میان بگذارید. حتی اگر آسیب چندان جدی نباشد بهتر است که قبل از اینکه هزینه‌ی عضویت در باشگاه را بپردازید، با پزشک خود مشورت نمایید.


قبل از اینکه بخواهید کراس‌فیت را امتحان کنید، باید یک درک کلی از کلیات تناسب داشته باشید. قرار نیست روی پایه‌ی سست خانه بنا کنیم. پس نباید وقتی هنوز به فرم اسکات قوی نرسیدید، وزنه اضافه کنید. حتما دوره‌های مقدماتی کلاس‌های آموزشی را بگذرانید، تا از درستی تمرینات خود اطمینان یابید. 
تمرینتان را زیر نظر بگیرید. در فرهنگ کراس‌فیت، در باره این مسئله زیاد صحبت می‌شود و این بدین معناست که شاید شما در ابتدا نتوانید به اندازه‌ی کسی که یک سال است کراس‌فیت کار می‌کند، وزنه‌هایتان را سنگین‌تر کنید ولی به مرور زمان و زیر نظر مربی این کار شدنی است.

 

تمرین کراس فیت

فواید تمرینات کراس فیت

 

تمرینات کراس فیت مزایا و فواید زیادی دارد که در این قسمت به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- تقویت بدن

یکی از مهمترین مزیت‌های کراس فیت تمرینات قدرتی می‌باشد. پس اگر می‌خواهید بدنی قوی و مقاوم داشته باشید از ورزش کراسفیت غافل نشوید زیرا با انجام این ورزش عضلات خود را تقویت کرده و استقامت بدنتان را افزایش می‌دهید که در نهایت منجر به بالا رفتن میزان توان کلی بدن می‌شود.

نکات

  • کراسفیت برای کاهش وزن لازم است، ولی ضروری نیست
  • کراس فیت یک رشته ورزشی پایه برای ورزش وزنه برداری می‌باشد
  • کراس فیت موجب افزایش حجم عضلات نمی‌شود

 

۲- خاصیت فانکشنال

یکی دیگر از ویژگی‌های ورزشی کراس فیت، فانکشنال بودن تمرینات است. در صورتی که تمرینات فانکشنال باشند، انجام کارهای روزمره با قدرت بیشتر و بدون خستگی زیاد انجام می‌شوند. بدلیل اینکه تمرینات در کراس فیت حرکات قدرتی را شامل می‌شوند، پس می‌توان از ویژگی فانکشنال بودن آن نیز بهره برد.

۳- مقرون به صرفه

هر یک از رشته‌های ورزشی به نوعی در تناسب اندام به شما کمک می‌کنند ولی مهم اینست که بدانیم میزان اثرگذاری کدام یک از رشته‌های ورزشی در داشتن اندامی متناسب نقش بیشتری دارد.
کراس فیت شامل جنبه‌های مختلف ورزشی می‌شود، مانند تمرینات قدرتی و تمرینات هوازی. پس بنابراین در تناسب اندام هم می‌شود روی این رشته‌ی ورزشی حساب باز کرد.

۴- بالا بردن میزان انعطاف‌پذیری

این تصور که تمرینات کراس فیت سخت و طاقت‌فرسا است، کاملا اشتباه است. شاید دلیل این تصور استفاده از وزنه‌های سنگین و تمرینات گوناگون باشد، ولی در برنامه تمرینی کراس فیت، تمرینات ساده و آسان هم وجود دارد، مانند: تمرینات چابکی و تعادلی، تمرینات گرم کردن و سرد کردن. پس نتیجه می‌گیریم شما در حین انجام این تمرینات با یک سری ورزش انعطاف‌پذیر روبرو می‌شوید که موجب بالا بردن میزان آمادگی جسمانی هم می‌شود.

۵- خلاقیت و تنوع

یکی دیگر از مزایای کراس فیت، وجود تنوع زیاد در تمرینات می‌باشد. یعنی می‌توان بطور همزمان تمرینات هوازی، اینتروال و قدرتی را در یک روز انجام داد. پس اگر به دنبال یک ورزش مهیج و مفرح هستید، کراسفیت گزینه خوبی است. چرا که می‌توان خلاقانه عمل کرد و با ترکیب کردن حرکات، تمرینات جدیدی خلق کرد، تمریناتی مانند: وزنه‌های آزاد، تمرین با لاستیک، طناب زدن، حمل کیسه‌های شن، کار با حلقه، پرتاب وال بال و یا چالش‌های تعادلی متنوع.

۶- برگزاری مسابقات بین المللی

هدف افراد برای شرکت در کلاس‌های کراس فیت با یکدیگر متفاوت است. بعضی‌ها به هدف چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام و برخی دیگر صرفا جهت آماده شدن برای مسابقات به این رشته ورزشی روی می‌آورند.
در مسابقات بین المللی که طرفداران زیادی هم دارد؛ قهرمان، کسی است که بتواند در مدت زمان کمتر حرکت‌ها و یا سیکل‌های حرکتی را انجام دهد. ناگفته نماند، هدف از برگزاری این مسابقات ایجاد هیجان و رقابت است. بنابراین اگر علاقه‌ای به شرکت در این گونه مسابقات ندارید، فقط برای رسیدن به اهداف خود تمرین کنید و از آن لذت ببرید.

 

تمرین کراسفیت

معایب حرکات کراس فیت

 

بعد از اینکه فهمیدیم کراس فیت چیست و با با مزایای کراسفیت آشنا شدیم،  بهتر است معایب احتمالی آن را نیز بشناسیم:

۱- ریسک‌پذیری بالا

در سال ۲۰۰۵ آقای گلسمن (مخترع ورزش کراس فیت)، در یک مصاحبه تلویزیونی حرف عجیبی زد. او گفت: «بگذارید صادق باشم، کراس فیت می‌تواند شما را بکشد!». منظور او صدمات و جراحات احتمالی بود که تمرینات سنگین کراسفیت برای ورزشکاران بوجود می‌آورد.
شدت این آسیب‌ها به حدی است که با میزان آسیب‌دیدگی در ورزش وزنه‌برداری و ژیمناستیک برابری می‌کند.

۲- عدم توجه به شکل و ساختار

کراس فیت یک ورزش ترکیبی است که در آن از رشته‌های متفاوت برای تمرین استفاده میگردد. . و به دلیل همین ویژگی، اغلب ورزشکاران از جزئیات فنی حرکات اطلاعی ندارند و سعی در افزایش سرعت در تمرینات دارند در حالیکه شکل صحیح حرکات اجرا نمی‌شود.
پس می‌توان نتیجه گرفت که اصلی‌ترین دلیل آسیب‌دیدگی‌ها همین موضوع است. برای اینکه احتمال بروز خطرات و آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم، باید آن را با شیوه درست و اصولی اجرا کنیم.

۳- بوجود آوردن تصویری ناسالم از درد

از گذشته‌های خیلی دور تا همین اواخر، احساس درد در عضلات بعد از تمرین ورزشی یک نکته مثبت حساب میشد، ولی امروزه متخصصان عقیده دارند احساس درد در هنگام انجام حرکات ورزشی یا بعد از آن در برخی موارد نشان‌دهنده بروز یک مشکل یا آسیب به بدن می‌باشد.
در تمرینات دشواری همانند کراس فیت هم به ورزشکاران توصیه می‌شد علیرغم وجود درد، به تمرین خود ادامه دهند که این امر موجب آسیب بیشتر می‌شد. ولی اکنون آگاهی بخشی‌ها نتیجه داده و درد در حین تمرین در حقیقت نشان‌دهنده بروز مشکل است.

 

بدنسازی یا کراس فیت؟

 

فایده اصلی بدنسازی این است که باعث تقویت توده عضلانی می‌شود. این به شما کمک می‌کند تا با گذشت زمان بتوانید وزنه‌های سنگین‌تری را بلند کنید. از دیگر مزایای رشته بدنسازی کاهش وزن می‌باشد. خیلی از بدنسازی‌کاران رژیم غذایی سختی را رعایت می‌کنند و همچنین از مکمل‌های پروتئینی برای کاهش وزن استفاده می‌نمایند. در حقیقت از طریق چربی سوزی عضلات خود را به اصطلاح زیباتر نشان می‌دهند. علاوه بر این، ورزش بدنسازی سلامت استخوان و قلب شما را افزایش می‌دهد، زیرا شکل کاملی از ورزش است. بدنسازی برای بهبود سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است، زیرا مانع از پوکی استخوان می‌شود.

اما در مورد کراس فیت چون ماهیچه‌ها کمتر از بدنسازی بزرگ می‌شوند، بنابراین کسانی که می‌خواهند عضلات خود را حجیم کنند، بدنسازی برایشان انتخاب بهتری است. اما تنوع تمرینات در کراس فیت چیست ؟ یک برنامه معمولی کراس فیت شامل تمرینات وزنه برداری، پلایومتریک، ژیمناستیک، پاورلیفتینگ و سایر موارد است. معمولاً مشاهده می‌شود که فردی که می‌خواهد تمرینات استقامتی انجام دهد، کمی پاورلیفتینگ انجام می‌دهد، کمی تمرینات هوازی، کمی ژیمناستیک و … و بعد دوباره به تمرینات قبلی باز می‌گردد. برای برخی تمرینات تناوبی جذابیت بیشتری دارد. به هر حال مقایسه این دو رشته ورزشی چندان کارایی ندارد و هر شخصی باید با در نظر گرفتن نوع علاقه و ساختار فیزیولوژیک بدن خود انتخاب بهتری داشته باشد.

کراس فیت

 

آیا کراس فیت محدودیت سنی دارد؟

 

در بعضی از رشته‌های ورزشی سن اهمیت زیادی دارد اما کراس فیت چیست که برای تمام سنین مناسب است ؟ یکی از دلایلی که ورزش کراس فیت محدودیت سنی ندارد این است که نیازهای جسمی افراد از نظر درجه با یکدیگر فرق می‌کند و نه از نظر نوع. یک ورزشکار ۶۰ساله می‌تواند تمرینات مشابهی را با یک ورزشکار ۲۵ساله انجام دهد. چرا که نیازهای آن‌ها بر حسب نوع یکسان است.

به تعبیری دیگر، هر دوی آن‌ها باید توانایی آنرا داشته باشند که بتوانند چمباتمه بزنند و چیزی را از روی زمین بردارند و یا بتوانند خود را از روی زمین بلند کنند. ولی ورزشکار ۲۵ساله باید قادر باشد همه کار را سریعتر انجام دهد. انجام تمرینات کراس فیت برای کودکان هم خیلی مفید است و در ایجاد تعادل و چالاکی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

کراس ترینینگ چسیت؟

 

جالا که متوجه شدید کراس فیت چیست، بهتر است با مفهوم کراس ترینینگ هم آشنا شوید. یکی از اساسی‌ترین اصول طراحی تمرین تنوع تمرینی است. چنانچه تمرینات شما کاملا یکنواخت و تکراری باشد، خیلی زود دلسرد خواهید شد و در نتیجه به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.  کراس ترینینگ یکی از متد‌های ورزشی می‌باشد که از ترکیب چند شیوۀ تمرینی، متنوع‌ترین تمرینات با اهداف مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد.
Cross Training در آغاز به عنوان یک روش تمرینی برای ورزشکاران در رشته‌های گوناگون ورزشی نظیر والیبال، بسکتبال، تکواندو و … مورد استفاده قرار گرفت و پس از گذشت یک دهه، به عنوان یک شیوه تمرینی بجهت حفظ و بهبود آمادگی جسمانی، کم کردن وزن و نیز عضله سازی، معرفی شد.

در کل، کراس ترینینگ به گروهی از حرکات ورزشی در کنار هم گفته می‌شود که شامل: ژیمناستیک، وزنه برداری، تمرینات قدرتی، تمرینات هوازی و… می‌باشد. هدف از به کارگیری این روش از تمرین،
عضله سازی، کاهش وزن، تمرینات پیشرفته برای رشد سطح آمادگی جسمانی و … می‌باشد. بنابراین تمام ورزشکاران، چه مبتدی و چه حرفه ای، می‌توانند از مزایای کراس ترینینگ استفاده کنند.
کراس ترینینگ یک روش تمرینی عالی برای پیشگیری از فلات تمرین در ورزشکاران رشته‌های گوناگون ورزشی می‌باشد. به بیان دیگر، ورزشی است که می‌تواند آمادگی جسمانی فرد را حفظ کرده و حتی به مراقبت پس از ورزش و اوج عملکرد وی نیز کمک کند.

 

کراس ترینینگ

کراس ترینینگ شامل چه تمریناتی است؟

 

از آن جایی که کراس ترینینگ قادر است کل توانایی‌های زیست حرکتی را ارتقا ببخشد، باید شامل موارد زیر باشد:
تمرینات انعطاف پذیری:  بخش پایانی تمرین که همان سرد کردن می‌باشد، شامل حرکات کششی یوگا است.
تمرینات هوازی:  مانند: پیاده روی، طناب زدن، دویدن و…
تمرینات قدرتی: که به آن تمرینات مقاومتی یا تمرین با وزن بدن هم می‌گویند.
تمرینات با شدت کم و شخصی‌سازی شده:  پیاده روی به جای دویدن در صورت لزوم و تشخیص مربی متخصص

۸ فایده Cross Training که شاید نمی دانستید

 

  •  جلوگیری از آسیب دیدگی
  • مناسب برای مبتدی و حرفه‌ای
  • قابل اجرا بدون محدودیت مکانی حتی با وجود تجهیزات کم
  • تناسب اندام و کم کردن وزن
  • ساخت عضله و بالا بردن قدرت مطلق
  • افزایش میزان انعطاف‌پذیری
  • افزایش میزان هماهنگی عصبی عضلانی
  • جلوگیری از فلات تمرین و تمرین زدگی

 

تفاوت کراس ترینینگ با کراس فیت چیست؟

 

خیلی از افراد به اشتباه، نام‌گذاری این دو روش تمرینی را جایگزین یکدیگر می‌کنند. در حالی که اگر این روشهای تمرین به جای یکدیگر استفاده شوند، صدمات جدی و جبران ناپذیری خواهند داشت.
کراس ترینینگ به حرکاتی می‌گویند که می‌توان آن‌ها را از خفیف تا شدید، تقسیم‌بندی کرد و برای افراد تازه کار از آسانترین حرکات استفاده کرد. به همین علت، برای جلوگیری از آسیب دیدگی و حمایت عضلانی خیلی مفید است.
ولی کراس فیت به حرکات قدرتی، انفجاری و پلیومتریک می‌گویند که لازمۀ انجام این حرکات، داشتن سطح قابل قبولی از آمادگی جسمانی است. بنابراین این روش تمرینی به هیچ عنوان مناسب افراد مبتدی نیست و موجب صدمه دیدگی می‌شود.
تنها وجه اشتراک این دو روش تمرینی، عدم تمرکز بر روی یک عضلۀ مشخص و اهمیت دادن به همه عضلات بدن می‌باشد.
پس اگر تازه شروع به ورزش کرده اید، کراس فیت نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد!

 

تمرینات کراس ترینینگ

سخن پایانی

 

کراس فیت و کراس ترینینگ علاوه بر اینکه بر روح شما تاثیر مثبت می گذارند، جسم شما را نیز وارد چالش کرده و با تنوعی که در تمرینات خود دارند، شما را تا رسیدن به تناسب اندام همراهی می کنند. پس هر زمان که اراده کنید برای شروع دیر نیست.

 

برای خرید انواع تجهیزات کراس فیت در فروشگاه اینترنتی تناسب اندام فیت اکس همراهتان هستیم

 

insta

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!