همه چیز درباره فواید یوگا

یوگا چیست؟

یوگا به معنی وحدت بین جسم و ذهن و برقراری تعادل بین آن‌ها می‌باشد. یوگا شامل تمرینات بدنی، تنفسی و ذهنی است و هدفش ایجاد هماهنگی بین سیستم‌های مختلف بدن است و با این کار بین سیستم اعصاب و غدد داخلی به طور مستقیم روی سیستم‌های داخلی و اندام‌ها تأثیر می‌گذارد. با فیت اکس باشید تا همه چیز درباره فواید یوگا را به اختصار برایتان توضیح دهیم.

یوگا


تاریخچه یوگا:

تاریخچه یوگا به ۶ هزار سال قبل و شروع تمدن‌های انسانی بر می‌گردد. استادان یوگا بر این باورند که یوگا از مکتب شامانسیم باستان نشات گرفته است. هدف اولیه این مکتب که از مکاتب هند باستان است، شفا دادن مردم و سوق دادن آن‌ها به مذهب بود. اولین شواهد یوگا، از شکلهای حک شده بر روی سنگ در کوه‌های هندوستان بدست آمد که بعضی از حرکات یوگا را، نشان می‌داد. پس از آن نوشته‌هایی در مورد یوگا در سنگ نوشته‌های تاریخی ساراواتی که از بزرگ‌ترین تمدن‌های شناخته شده در هند در ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح است، پیدا شد. در این سنگ نوشته‌ها، مجموعه‌ای از سروده‌ها یافت شد که به قدرتی بزرگ اشاره داشتند. راه رسیدن به این قدرت بزرگ، یوگا بود. کهن‌ترین آموزش‌های این ورزش در این سنگ نوشته‌ها وجود دارد.
با گذشت زمان، یوگا اول در کشور هندوستان و سپس در دیگر مکاتب شرقی گسترش پیدا کرد. اساتید یوگای باستان سبک‌های کلاسیک یوگا در هند بوجود آوردند که این سبک‌ها، از همان زمان در تمدن‌های شرقی تمرین می‌شد ولی تا قرن نوزدهم میلادی به کشورهای غربی نرسید. از قرن بیستم به بعد، یوگا پیشرفت چشمگیری در تمام جهان یافت به گونه‌ای که هم اکنون در تمام کشورهای دنیا اساتید یوگا، مدارسی را برای آموزش به علاقمندان دایر کرده‌اند. یوگا برای خیلی از مردم به عنوان ورزشی شناخته شده است که بدن را از طریق حالت‌ها و حرکت‌هایی که به آن‌ها آسانا می‌گویند تحت کشش قرار می‌دهد و نیرومند و قوی می‌سازد.

یوگا


فواید یوگا

نکته‌ای که در مورد یوگا وجود دارد این است که اغلب مردم تمایلی به انجام آن ندارند اما همیشه پس از انجامش حس خوبی پیدا می‌کنند و از روزی که تصمیم می‌گیرند هر روز یوگا کار کنند، این ورزش اثرات مثبت بسیاری برایشان به همراه داشته دارد. انجام حرکات یوگا فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله ۷ مورد آن را انتخاب کرده‌ایم که شما را قانع می‌کند آن را امتحان کنید و از فواید یوگا بهره مند شوید.

۱- یوگا اعتماد به نفس را تقویت می‌کند

همانطور که میدانید اعتماد به نفس برای هر کسی یک امتیاز به شمار می‌رود، به شما حس خوبی می‌دهد و باعث می‌شود تا این حس خوب به اطرافیانتان نیز منتقل شود. بعضی از حرکات یوگا به طور ویژه روی اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. در ابتدا این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌تر می‌شوند. فراموش نکنید هیچکس از اعتماد به نفس بیشتر ضرر نمی‌کند.

۲-هر جایی که بخواهید می‌توانید یوگا کار کنید

شما هر جایی می‌توانید یوگا تمرین کنید. البته بهتر است که زیرانداز مخصوص به خود را داشته باشید، به کلاس بروید یا در خانه خود فضای راحتی برای این کار داشته باشید، اما بدون اینها هم، در هر جایی می‌توانید ورزش کنید. از جمله در سفر، محل کار و یا حتی کنار ساحل.

۳. تنفس صحیح را یاد می‌گیرید

  • تنفس به روش یوگا تاثیرات مثبت بسیاری به همراه دارد. اثراتی از جمله:
  •  از بین بردن فشارهای مزمن و حاد اطراف قلب و اعضای گوارشی
  •  کمک به بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم زیرا یوگا ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.
  •  تقویت محرک‌های عصبی مربوط به عروق قلبی.
  •  کاهش چشمگیر اضطراب عصبی و حسی.
  •  بهبود میزان سم‌زدایی با افزایش تبادل اکسیژن و دی‌اکسیدکربن.
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن با توزیع انرژی میان غدد داخلی.
  •  آرام نمودن ذهن و ایجاد تعادل ذهنی و جسمی از مهمترین فواید یوگا هستند.

۴-شما را از حالت بدنتان مطلع می‌کند

از زمانی که شروع به این ورزش می‌کنید، حالت بدنی‌تان به شکلی قابل توجه بهبود می‌یابد. حرکات یوگا به شما می‌آموزند با قامتی راست بایستید، به طوری که سردر راستای قلب، و قلب در راستای لگن خاصره قرار گیرد. حتی هنگامی که نشسته‌اید نیز اگر حالتی خمیده به خود بگیرید، متوجه می‌شوید و طرز نشستن خود را درست می‌کنید. نکته‌ی دیگری که مورد توجه است این است که به اصلاح حالت بدن بهتر، نفس‌هاعمیق‌تر و در نتیجه تنفس راحت‌تر می‌شود.

۵- یوگا لزوما ورزش گرانی نیست

برای یوگا نیاز به پرداخت هزینه زیاد نیست. برای شروع، کافیست یک زیرانداز داشته باشید.
می‌توانید از لباسهایی که از پیش داشتیه‌اید استفاده کنید، لازم نیست به مکان خاصی بروید و می‌تولنید در منزل این تمرینات را انجام دهید، در نتیجه هزینه‌ای بابت کلاسهای بیرون پرداخت نمیکنید. گاهی نیز می‌توانید در کلاسهای مجازی شرکت کنید و یا از ویدیو‌های آموزشی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند استفاده کنید.

۶- لاغر و قوی‌تر می‌شوید

در همان شروع متوجه می‌شوید در اکثر حرکات می‌توانید از وزن خودِ به عنوان وزنه و مقاومت استفاده کنید. مثلا در پلانک یا حرکت سگِ سرپایین، شما باید بتوانید وزن بدن خود را را تحمل کنید. مسلما انجام این حرکات با تمرینات بیشتر برای شما آسان‌تر می‌شود زیرا شما قوی‌تر شده‌اید. همچنین لاغرتر شده‌اید و لباس‌هایتان کمی گشاد شده‌اند. بنابراین اگر به دنبال لاغر شدن و در عین حال داشتن ظاهری جذاب هستید، بهترین و سریع‌ترین روش، انجام منظم حرکات یوگا است.

۷- یوگا استرس را از بین می‌برد

تمرینات کوتاه یوگا (حتی به اندازه‌ی چند دقیقه، در صورتیکه بیشتر از این وقت ندارید) باعث کاهش تنش می‌شوند، استرس را کاهش می‌دهد و با شگفتی تمام، بعد از تنها یک حرکت، شانه‌ها آرام می‌گیرند و از نظر ذهنی سبک‌تر و از نظر فیزیکی رهاتر می‌شوید. رفع استرس یکی از بهترین فواید یوگا است.


وسایل یوگا در خانه؛ ۹ وسیله کاربردی و قابل دسترس برای تناسب اندام

تجهیزات یوگا

اگر می‌خواهید به تناسب اندام موردنظرتان برسید و بدنتان فرم بهتری پیدا کند، لزوما نیازی به هزینه‌کردن آن‌چنانی نیست. سالم و روی فرم نگه‌داشتن بدن بیشتر از هر چیز دیگری به تقویت اراده و تعهد شما بستگی دارد. اگر از قبل، تصمیمی جدی برای حفظ سلامت و همچنین پایبندی به برنامه ورزشی مشخصی را نگرفته باشید، هزینه‌کردن برای انتخاب حتی بهترین مربی خصوصی و رفتن به مجهزترین باشگاه‌های ورزشی بی‌فایده خواهد بود. بنابراین با داشتن تعهد و انگیزه کافی، حتی در فضای خانۀ خودتان هم قادر به ورزش‌کردن خواهید بود. در ادامه، تعدادی از بهترین وسایل ورزش در خانه را معرفی می‌کنیم. با تهیه این ابزار، از رفتن به باشگاه بی‌نیاز خواهید شد و می‌توانید تعداد زیادی از حرکات ورزشی را در خانه انجام دهید.

۱- طناب ورزشی

طناب یکی از وسایل ورزشی خانگی بسیار کارآمد است و به‌ویژه برای افراد مبتدی و تازه‌کاری که می‌خواهند هرچه سریع‌تر بدنشان را برای انجام حرکات ورزشی دشوارتر آماده کنند، علاوه بر این طناب وسیله‌ای است ارزان‌قیمت که با کمی جست‌وجو، می‌توان انواع مختلف آن را در فروشگاه‌های وسایل ورزشی پیدا کرد. قیمت طناب ورزشی رو در سایت ما چک کنید و در صورت تمایل خرید بفرمایید.

۲- زیرانداز ورزشی (مت یوگا)

زیرانداز ورزشی (مت یوگا) یکی از لوازم ضروری در این ورزش است. سطح نرم زیرانداز به شما کمک می‌کند تمرینات کششی، نشسته و شکمی را براحتی انجام دهید. این زیراندازها هرگز دچار لغزش یا سُرخوردگی نمی‌شوند و به شما امکان می‌دهند سریع‌تر و ایمن‌تر تمرینات را انجام دهید.

مشاهده و خرید انواع مت یوگا

۳- حلقه لاغری

یکی از وسایل جذاب و در عین حال ارزان قیمت باشگاه خانگی حلقه لاغری است. این وسیله همانطور که یک وسیله ورزشی است می‌تواند یک وسیله سرگرمی هم باشد که می‌توان با انجام حرکات موزون هم سرحال آمد و هم وزن کم کرد. این وسیله روی ناحیه شکم و پهلو تمرکز دارد و به شما کمک می‌کند که روی کم کردن سایز تمرکز کنید. حلقه لاغری یک کالری‌سوز حرفه‌ای است و تنها با ۱۵ دقیقه انجام حرکات موزون می‌توانید بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کالری بسوزانید. شاید تصور کنید کار با این وسیله یک ورزش زنانه به حساب بیاید اما در واقع آقایان هم می‌توانند روی این وسیله نشاط‌آور حساب کنند.

۴- کش تمرین

کش تمرین وسیله‌ای بسیار مناسب برای تقویت عضلات، رباط‌ها و لیگامنت‌ها می‌باشد. حرکات تمرینی بسیار متنوعی برای کار با انواع کش تمرین وجود دارد که با توجه به برنامه تمرینی خود می‌توانید بعضی از آن‌ها را انجام دهید. کار با کش‌ها بسیار ساده است و بعضی از آن‌ها قرقره دارند و می‌توانید به در اتاق وصل کنید. کش‌ها هم ابزاری کاربردی هستند که برای استفاده بهینه از فضا برای ورزش تهیه می‌شوند. فقط با چند سانتی‌متر کش می‌توانید در خانه برنامه بدنسازی خود را به‌خوبی تنظیم کنید. خرید کش ورزشی و تمرین با آن از مهمترین توصیه های اساتید یوگاست.

۵- دمبل

دمبل یکی از وسایل بدنسازی خانگی است که تهیه آن حتما توصیه می‌شود. با استفاده از دمبل، حرکات بیشتر و متنوع‌تری را می‌توان در برنامه ورزشی جا داد. علاوه بر این دمبل نسبتا ارزان‌ است و انتخابی مقرون‌به‌صرفه برای باشگاه خانگی است محسوب می‌شود. نکته دیگری که باعث محبوبیت دمبل می‌شود این است که در مقایسه با سایر وسایل و دستگاه‌های ورزشی، جابه‌جا کردنش بسیار راحت‌تر است، به این‌شکل می‌توان عضلات مختلف بدن را با تمرین‌های دمبل تقویت کرد.

۶- توپ تناسب اندام

توپ تناسب اندام یکی دیگر وسایل ورزش در خانه است که تهیه آن به‌ویژه برای کسانی که از حالت و ظاهر ستون‌فقرات و حالت کلی بدنشان راضی نیستند مناسب است. ایده‌ای که توپ تناسب اندام را به وسیله‌ای کاربردی تبدیل می‌کند بسیار ساده است: هنگامی که توپ روی زمین قرار می‌گیرد، مثل زیرانداز و تکیه‌گاه‌های دیگر ثابت نخواهد بود بنابراین برای آنکه روی آن به تعادل برسید، باید کمی تلاش کنید. همین تمرین و تلاش به شما کمک می‌کند تا با گذشت زمان به حالت دلخواه بدن و ستون فقرات برسید.

۷- آجر یوگا

آجر یوگا وسیله‌ای فومی و تقریبا نرم است که برای قرارگیری در وضعیت‌های مختلف یوگا برای افراد تازه کار بسیار مناسب است. البته می‌توان بالشت‌های سفت را جایگزین آجر کرد اما باید بدانید که بالش‌ها هیچ وقت کارایی آجرها را ندارند.

۸- حوله یوگا

حوله‌های یوگا از لیز خوردن فرد جلوگیری می‌کنند و مخصوصا در مواقعی که فرد تعریق شدید دارد، مت را تمیز‌تر نگه می‌دارند. در صورتی که در کلاس‌های یوگای داغ، وینیاسا یا یوگای قدرتی شرکت می‌کنید، برای اینکه از حرکت نکردن حوله در هنگام انجام حرکات مختلف مطمئن باشید، داشتن یک حوله یوگا ضروری است.

۹- کمربند یوگا

کمربند یوگا که با نامهای دیگری مانند طناب یوگا و بند یوگا نیز نامیده می‌شود، ابزاری بسیار ساده ولی در عین حال کاربردی جهت افزایش کشش به حرکات تمرینی می‌باشد. استفاده از کمربند باعث افزایش قدرت، سفت شدن ماهیچه‌ها و پیشرفت در حفظ کشش و تعادل می‌گردد. از کمربند یوگا می‌توان جهت حفظ تعادل و پایداری در موقع تمرین در جهت حفظ حالت بدن و مرکز ثقل استفاده برد. بطور کلی، از طناب یوگا بمنظور رسیدن به موقعیت‌هایی که در حالت عادی ممکن نیست استفاده می‌شود. مانند رساندن هر دو دست از پشت سر به یکدیگر


ختم کلام :

برای شروع این ورزش به پیش‌نیاز خاصی احتیاج ندارید و هرکسی با هر سن و سال و جنسیت می‌تواند این ورزش زیبا را شروع کند. اگر تا به این ورزش را انجام نداده اید و دوست دارید آن را امتحان کنید، صبر نکنید و این فرصت را از خودتان نگیرید. برنامه تمرین یوگا از سطح مقدماتی تا پیشرفته را می‌توانید در اپلیکیشن های موبایل و پکیج های آموزشی یوگا در منزل و با ارزانترین هزینه اجرا کنید و از فواید یوگا بهره مند شوید. همچنین می‌توانید به باشگاه‌های ورزشی رفته و به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال کنید.

 

instagram logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!