تمرین با دمبل یعنی انفجار عضلات

دمبل چیست؟

دمبل (Dumbbell) وسیله‌ای است که کارایی بسیار بالایی در بدنسازی و تناسب اندام دارد. تمرین با دمبل علاوه بر آنکه در مقایسه با دیگر وسایل بدنسازی قیمت مناسب‌تری دارد، دارای حجم کمتری بوده و هم میتوان در باشگاه‌های ورزشی و هم در محیط خانه از آن استفاده کرد.
دمبل‌ها در اندازه‌های متفاوتی وجود دارند که هر فرد می‌تواند با توجه به فیزیک بدنی و میزان توانایی خود دمبل مناسبی را برای خود انتخاب کند.
معمولا دمبل‌ها برطبق وزن طبقه‌بندی می‌شوند. وزن دمبل عموما از ۵۰۰ گرم تا بیش از ۳۰ کیلوگرم می‌باشد که شما می‌توانید بر اساس شرایط فیزیکی و انرژی خود وزن مورد نظر را انتخاب نمایید. چنانچه قصد دارید بدنسازی و پرورش اندام را شروع نمایید، بهتر است برای شروع از وزن کم استفاده کنید، مثلا با دمبل یک تا سه کیلوگرم شروع کنید.

تمرین با دمیل


فواید تمرین با دمبل

  • کاهش وزن

اگر از یک جفت دمبل برای انجام تمرینات هوازی استفاده می‌کنید، نه تنها باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوید بلکه با افزایش کالری سوزی به لاغری و کاهش وزن خودکمک زیادی خواهید کرد. البته شایان ذکر است که دمبل‌هایی که برای انجام این نوع از ورزش‌ها استفاده می‌کنید باید سبک باشند چرا که دمبل‌های سنگین برای کسانی که تازه کارند باعث بروز آسیب به عضلات خواهد شد. برای شروع استفاده از دمبل‌های ۱ تا ۳ کیلوگرمی را به شما توصیه می‌کنیم.

  • بهبود سلامت قلب

حتی با استفاده از دمبل‌های سبک می‌توانید ضربان قلب خود را افزایش دهید و به بهبود فعالیت قلب خود کمک کنید و همچنین از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری نمایید. برای افزایش ضربان قلب نیازی نیست از دمبل‌های سنگین استفاده کنید. اگر در ابتدای راه هستید دمبل‌های سبک برای این کار بسیار مناسب هستند.

  • افزایش تعادل و فعال شدن عضلات

در یک مطالعه علمی به بررسی مقایسه پرس سینه با دمبل، هالتر و دستگاه پرداختند. میزان فعالیت عضلات سینه و پشت بازو در تمرین با دمبل و هالتر یکی بود، با این تفاوت که در تمرین با دمبل عضلات جلوبازو به طور کاملا مشخص بیشتر فعالیت
می‌ کردند. دمبل به تمرین برای تثبیت بیشتری نیاز دارد تا این تثبیت بیشتر شده و تعادل بین فیبرهای عضلانی را بیشتر کند. یکی از تاثیرات مثبت این فایده هم درگیر شدن بیشتر عضلات کوچکتر و توسعه بهتر عضلات خواهد بود.

  • کاهش احتمال آسیب دیدگی

یک بدن قوی، به احتمال کمتری ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شود. تمرین‌های استقامتی هم برای پیشگیری از آسیب و همچنین ریکاوری موثر هستند. تقویت عضلاتی که در اطراف مفاصلی مانند زانو و آرنج وجود دارند می‌توانند پایداری عضلات را افزایش دهند و درد را کم کنند. این موضوع حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند آرتریت را کم کند.

  • افزایش تراکم استخوان

بسیاری از افراد خصوصا زنان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قراردارند. ورزش با وزنه نه تنها باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود، بلکه به استحکام استخوان‌ها نیزکمک می‌کند.

  • کاهش استرس

تمرین با وزنه با دادن پیامی به مغز و بدن، به شما کمک می‌کند تا استرس را از بین برده و احساسات فروخورده را کم کنید. هورمون‌های آزاد شده در هنگام تمرین به بدن کمک می‌کنند تا هورمون کورتیزول استرس‌زا را خنثی نماید. علاوه بر این، به هنگام تمرین با وزنه، اعتماد به نفس و عزت نفس شما بالا می‌رود که این خود نیز استرس را کاهش
می‌دهد.


چه مدل دمبل هایی در بازار هست؟

  • دمبل ثابت

از مهم‌ترین ابزار و لوازم بدنسازی در باشگاه و خانه می‌باشد. برخی از ورزشکاران به صورت کامل دمبل متغیر را به دمبل ثابت ترجیح می‌دهند اما دمبل ثابت قطعا ویژگی‌های مثبت منحصر به فردی دارد که در دیگر دمبل‌ها کمتر به چشم می‌آید. به عنوان مثال انواع دمبل ثابت شش ضلعی شیارهای فلزی روی دسته خود دارند که این شیارها از لیز خوردن میله دمبل در دست ورزشکار جلوگیری می‌کند. همچنین ایجاد ارگونومی مناسب در دمبل‌های شش ضلعی (از نظر نچسبیدن دست به بدنه دمبل) از خصوصیات منحصر به فرد آن‌ها است که می‌تواند بر قیمت نیز تاثیر بگذارد.

دمبل شش گوش


  • دمبل متغیر

وقتی مجموعه‌ای از دمبل‌های قابل تنظیم را خریداری می‌کنید، به میزان قابل توجهی در فضای موجود خود صرفه جویی می‌کنید. این مورد به ویژه برای محیط خانه یا باشگاهی که محدودیت فضا دارد، انتخاب مناسبی است. همچنین از نظر قیمت نیز آن‌ها ارزان‌تر از دمبل‌های ثابت می‌باشند. همچنین برای تمرین با دمبل بهتر است به دنبال مجموعه دمبل‌های قابل تنظیمی باشید که بتوانید صفحات آن را به راحتی و به سرعت تغییر دهید.

دمبل متغیر


  • دمبل سلکتوری

در دمبل‌های سلکتوری ورزشکاران می‌توانند از یک پین روی دمبل برای اضافه یا کم کردن وزن استفاده کنند. این وزنه به گونه‌ای طراحی شد که مجموعه‌ای از وزن‌های مختلف را روی یک نگهدارنده دمبل قرار داده و محل قرارگیری دسته در داخل این مجموعه از وزنه‌ها قرار دارد. ورزشکاران برای اینکه به راحتی به وزن مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، باید با حرکت دادن یک پین و چرخاندن دسته به وزن دلخواه خود دست پیدا کنند و تنها وزنی روی دسته می‌ماند که توسط پین‌ها نگه داشته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دمبل خلاقانه توصیه میکنیم ویدئو معرفی دمبل متغیر BOWFLEX را ببینید.

دمبل bowflex


  • دمبل ایروبیک

در کلاس‌های ایروبیک بعنوان قسمتی از فعالیت ورزشی، از وزنه‌های سبک استفاده می‌شود.
دمبل ایروبیک در وزن‌های گوناگون و رنگ‌های مختلف وجود دارد که تشخیص و استفادۀ آن‌ها در طول کلاس را آسان‌تر می‌کند.
دمبل‌های ایروبیک بطور کامل با روکش pvc یا نئوپرن پوشیده شده‌اند.
پوشش کامل باعث می‌شود در دست گرفتن وزنه به خصوص در طول کلاس‌های ورزشی قلبی عروقی سنگین راحت‌تر شود. دمبل‌های ایروبیک جهت اطمینان خاطر ازعدم ایجاد خطر در کلاس دارای شکل ضد لغزش می‌باشند. دمبل ایروبیک معمولاً از ۰/۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند و برای مقاصد تجاری و یا باشگاه‌ها بطور معمول در مجموعه‌ای از ۴۰ تا ۵۰ جفت میتوان خریداری کرد.

قیمت دمبل ایروبیک معمولاً بر اساس وزن، برند و کیفیت متغیر است که برای اطلاع از قیمت در فیت اکس با شما هستیم.

دمبل ایروبیک


  • دمبل اسفنجی

استخر و آب تنها مختص به شنا کردن نیست و می‌توانید انواع حرکات ایروبیک و هوازی را در استخر و آب اجرا کنید. یکی از وسایلی که در انجام این حرکات به شما کمک می‌کند دمبل اسفنجی است.
تمرینات با این دمبل درون آب انواع متفاوتی دارد و به تقویت تمام عضلات بدن کمک می‌کند. این دمبل می‌تواند به حفظ تعادل شما درون آب نیز کمک شایانی کند.  استفاده از دمبل شنا یا دمبل فومی علاوه بر ورزش، در درمان درد و پیشگیری از درد مفاصل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دمبل اسفنجی


کلام آخر

هنگامی که از دمبل‌ها استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که هر وزنه‌ای با هر وزنی برای شما مناسب نیست. عمدتا برای اهداف تناسب اندام، متناسب با وزن هر فرد و میزان توان جسمانی وی، وزن دمبل بدنسازی تعیین می‌شود که می‌بایست توسط یک کارشناس این امر برنامه ریزی شود. در غیر اینصورت بهتر است در تمرینات خانگی اگر یک مبتدی هستید از دمبل ورزشی سبک شروع کرده و میزان توانایی ماهیچه‌ها را بالا ببرید. دمبل‌ها کمک می‌کنند تا با تکنیک‌های خاص و ریتم مناسب تمرینات بدنسازی را با هدف افزایش استقامت بدن و ورزیده کردن عضلات و اجرای درست حرکات و نیز رفع نواقص و ایجاد تقارن بدن انجام دهید.

برای خرید بهترین دمبل با بهترین کیفیت و قیمت در فروشگاه لوازم تناسب اندام فیت اکس با شما هستیم.

لوگو و لینک پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!