بهترین زمان برای ورزش

بهترین زمان برای ورزش 

بسیاری از افراد به این دلیل که مناسب ترین زمان برای ورزش را نمی دانند ، در انجام تمرینات ورزشی کوتاهی می کنند . باید بدانید که ورزش تأثیرمستقیمی در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی ، عروقی ، افسردگی ، انواع سرطان و دیابت دارد . برای اینکه در کمترین زمان ممکن و با بالاترین بازده به اندام دلخواه خود برسید و یا اینکه به سرعت چربی سوزی کنید ، لازم است بدانید کی ورزش کنید. در این مقاله می خواهیم در مورد بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی با شما صحبت کنیم‌.

اما قبل از انتخاب بهترین زمان برای ورزش ، بهتر است ابتدا هدف خود از ورزش کردن مشخص نمایید . اگر می خواهید در هنگام شب خواب بهتری داشته باشید و یا از سلامت قلب خود اطمینان خاطر پیدا کنید ، بهتر است ورزش صبحگاهی انجام دهید . اما اگر به دنبال لاغری و تناسب اندام و همچنین دوری از بیماری‌ های مرتبط با قند خون بالا مانند دیابت هستید ، پیشنهاد می‌ کنیم ورزش کردن را به بعد از ساعات کاری و در هنگام غروب موکول کنید . 

در اینجا قصد داریم جنبه های متعدد ورزش کردن در طول روز را بررسی کنیم تا بتوانیم در انتخاب بهترین زمان به شما کمک کنیم تا بتوانید بیشترین میزان کالری را سوزانده و به هدف کاهش وزن و تناسب اندام ایده آل خود برسید . 


تاثیر زمان ورزش بر بدن

بطور کلی بهترین زمان برای ورزش کردن ، آن زمانی است که بتوانید . واقعیت این است که همه  افراد در طول زندگی روزانه خود این فرصت را ندارند که هر روز بطور ثابت در یک زمان معین ۹۰ دقیقه‌ای برای ورزش، تهیه نوشیدنی های گیاهی و یا حتی یک زمان مشخص ۱۵ دقیقه‌ای برای استفاده از دستگاه‌های ماساژ برای خود وقت بگذارند . بنابراین هر زمان که می‌توانید و فرصت دارید ورزش کنید . حتی اگر تنها ۱۵ دقیقه باشد . با وجود این توصیه کارشناسان این است که همین دورۀ کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای نیز ثابت باشد و آن را برای روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌ها تکرار نمایید . 

افرادی که به طور دائم حرکات ورزشی‌ انجام می دهند ، در درازمدت  شاهد نتایج کاهش وزن و تناسب اندام بهتری خواهند بود . تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که بدن شما می‌تواند با برنامه‌های تمرینی منظم سازگاری پیدا کرده و بنابراین اگر هر روز صبح ورزش می‌کنید ، احتمالاً در ورزش صبحگاهی بسیار بهتر و موفق تر خواهید بود و همین موضوع برای کسانی که ورزش‌های عصرگاهی یا شامگاهی نیز انجام می دهند صادق است.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم ، هم ورزش صبحگاهی و هم ورزش عصرگاهی هر دو فواید خود و همزمان مشکلات بالقوه‌ای برای سلامتی دارند که در ادامه به طور خلاصه به بررسی آنها می پردازیم .


فواید ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی

مطالعات نشان داده است اشخاصی که صبح‌ها قبل از رفتن به محل ‌کار خود ورزش می‌کنند ، به انجام آن پایبندتر هستند ، چرا که اگر تمرینات ورزشی را به عصر‌ها یعنی پس از پایان کار‌های روزانه خود محول کنند ، امکان دارد هر روز این فرصت پیش نیاید که عصر‌ها در زمان معینی از کارهایشان  فارغ شده و به سراغ ورزش بروند .

ورزش روتین صبحگاهی به تدریج به تنظیم شدن برنامه خواب شما نیز کمک می کند . ممکن است در روز‌های نخستین ، زود بیدار شدن سخت باشد ، اما بدن کم کم خود را با وضعیت جدید تطبیق می دهد . ورزش صبحگاهی همچنین به شما کمک می کند تا به تدریج صبح‌ها سرحال تر و هوشیارتر و شب‌ها خسته‌تر شوید و به این ترتیب برنامه خواب شما نیز نظم می یابد .

نکته بعدی این است که ثابت شده که بطور کلی ورزش با معده خالی بخصوص ورزش صبحگاهی باعث می‌شود که بدن چربی بیشتری نسبت به ورزشِ بعد از غذا ، بسوزاند . چراکه هنگام ورزش با معده خالی، بدن برای تامین انرژی خود به سراغ چربی‌های ذخیره شده می‌رود نه چربی غذاهایی که به تازگی خورده‌اید .

ورزش صبحگاهی همچنین بهره‌وری شما را افزایش می دهد و تأثیر زیادی بر سطح انرژی، تمرکز ، هوشیاری و تصمیم گیری دارد و می‌تواند یک روز کاری مفیدتری  را برایتان رقم بزند .

ورزش صبحگاهی سبب بهتر شدن خلق و خوی شما در طی روز نیز می شود .همچنین حس موفقیتی که بعد از انجام تمرینات ورزشی به دست می‌آورید ، می‌تواند سطح خوش‌بینی شما را برای شروع یک روز خوب افزایش دهد.


معایب ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی علاوه بر فوایدی که دارد دارای معایبی نیز هست از جمله اینکه : ممکن است باعث شود که انرژی کمتری برای انجام سایر فعالیت‌ها در طی روز داشته باشید و زودتر احساس گرسنگی کنید؛ بخصوص اگر عصر‌ها غذای کمی بخورید .

ورزش صبحگاهی ممکن است باعث مختل شدن خواب عمیق شما شود . بسته به فرایند خواب شما، زنگ ساعتی که صبح خیلی زود شما را از خواب بیدار کند ،  ممکن است باعث شود علاوه بر اینکه خواب عمیقتان مختل شود ، برای مدتی پس از بیداری نیز دچار گیجی شوید و اگر این کار بار‌ها و بارها تکرار شود ، باعث ایجاد خستگی مزمن در شما می‌شود . علاوه بر این صبح‌ها نیاز به زمان بیشتری برای گرم نمودن بدن و انجام حرکات ورزشی دارید؛ مخصوصا که در شروع روز دمای بدن شما پایین تر از حد معمول است و برای همین است که اول صبح احساس قدرت نمی‌کنید .


فواید ورزش بعد از ظهر و عصر

ورزش در عصر

کسانی که این امکان را دارند که بین ساعت ۱۲ تا ۴ بعد از ظهر ورزش کنند ، بهره بیشتری از این کار می‌برند‌ . ‌‌در این بازه زمانی ، بدن انعطاف بیشتر و تحرک بیشتری دارد و پرانرژی‌تر است و انسان احساس چابکی بیشتری می‌کند. شاید به همین علت است که کسانی که ورزش در زمان های مختلف روز را تجربه کرده‌اند ، عصر‌ها را بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی می‌دانند .

تحقیقات نشان می‌دهد که اغلب افراد از نظر فیزیکی در اواخر روز بهتر عمل می‌کنند . قدرت عضلانی، سطح استقامت بدن و نیز انعطاف پذیری در عصر بهتر از صبح  می باشند . همچنین کسانی که در عصر ورزش می‌کنند تا ۲۵ درصد دیرتر از کسانی که در صبح ورزش می کنند به نقطه خستگی می‌رسند . 

بدن با گذشت روز به تدریج گرمتر می‌شود و به همین دلیل انسان عصر‌ها سریع‌تر می‌تواند خود را برای انجام حرکات ورزشی گرم کند .

هورمون‌ها هم به شما کمک می کنند . هورمون تستوسترون برای عضله سازی در آقایان و خانمها مهم است و بدن شما احتمالا در طول تمرینات بعد از ظهر بیشتر از تمرینات صبح این هورمون را تولید می کند و در نتیجه باعث عضله سازی بیشتری خواهد شد .

ورزش همیشه یک راه حل خوب برای کاهش استرس است و در اواخر روز بخصوص در شب می‌تواند استرس را کاهش داده و خواب آرامی برای شما به همراه بیاورد.

ورزش عصرگاهی می‌تواند جایگزینی برای  برخی عادات بد شود . اگر عادت دارید که عصر‌ها با میان وعده‌ها ، نوشیدن ، کشیدن سیگار  و یا تماشای زیاد از حد تلویزیون وقتتان را پر کنید ، اجازه دهید ورزش جایگزین این فعالیت‌ها شود . 


معایب ورزش بعد از ظهر و عصر‌

تحقیقات نشان داده که بر خلاف آنچه عموم مردم تصور می کنند ، ورزش در شب نه تنها بی خوابی به همراه ندارد ،  بلکه  باعث خواب بهتر می‌شود؛ با این وجود بعضی از افراد اگر خیلی نزدیک به زمان خوابشان ورزش کنند امکان دارد بدخواب شوند . البته این حالت بیشتر درمورد ورزش‌های سنگین صدق می‌کند درحالیکه انجام یوگا ، حرکات کششی و سایر حرکات ملایم احتمالا می‌تواند کیفیت خوابتان را بالا ببرد . همچنین احتمال عدم موفقیت در انجام منظم ورزش در بعدازظهر ها و در ساعات پایانی روز بیشتر می باشد . زیرا امکان دارد بعد از یک روز پر تلاش ، برای انجام تمرینات ورزشی خیلی خسته باشید و یا بعضی از  روز‌ها به دلیل داشتن کار زیاد ، اصلا فرصت ورزش کردن را نداشته باشید . به همین علت به این گروه از افراد ، انجام ورزش‌های صبحگاهی را توصیه می‌کنیم . برای این منظور حتماً مقاله همه چیز درباره فواید یوگا را مطالعه کنید.


کلام آخر

در آخر می توان نتیجه گرفت که ورزش کردن چه در هنگام صبح و چه در هنگام عصر برای سلامتی و کاهش وزن بسیار مفید است و بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی در افراد مختلف با یکدیگر فرق می کند ، زیرا برخی صبح ها انرژی بیشتری دارند و با انجام حرکات ورزشی در طول روز پرانرژی تر و سرحال تر می شوند و برخی عصرها. با توجه به اینکه روحیات افراد با یکدیگر فرق می کند ، همچنین بهتر است با توجه به تغییرات هورمونی ، فشار خون و درجه حرارت بدن ، نوسانات جسمی و روحی و رفتاری را در خود بررسی کرده و بهترین زمان را برای ورزش کردن انتخاب نمایید .

instagram fitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!