5/5 - (1 امتیاز)

تخته استپ ورزشی چیست؟

 

تخته استپ در زبان انگلیسی با نامهای Step Board، Bench Aerobics و یا Step Training معرفی می‌شود. در کشور ما نیز این وسیله با نام‌هایی چون استپ ایروبیک، یوگا و پیلاتس و یا پله ایروبیک شناخته شده است. استپ ورزشی یک سکوی پله‌ای است که در تمرینات مختلف ورزشی در کلاس‌های استپ ایروبیک استفاده می‌شود. کاربرد این وسیله بیشتر برای به چالش کشیدن عضلات پایین تنه و سیستم قلبی عروقی بوده و امروزه با توجه به فیزیک افراد و متناسب با نیاز آن‌ها به بازار عرضه خواهد شد. از مهم‌ترین کاربرد این وسیله استفاده در ورزش‌های ریتمیک همراه موسیقی می‌باشد. محدوده ارتفاع استپ ورزشی از ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر متغیر است. در ورزش ایروبیک و تمرین با تخته استپ، حهت چربی سوزی بیشتر و تقویت عضلات از دمبل و وزنه در کنار استپ ورزشی استفاده می‌شود. همچنین از استپ ها می توان به عنوان جامپ باکس با ارتفاع کم برای حرکات پرشی کوتاه هم استفاده کرد.

 

تمرین با تخته استپ

 

فواید ورزش با تخته استپ

  • ورزش با استپ، موجب سوزاندن مقدار زیادی کالری می‌شود. این فعالیت، نیازمند هماهنگی بین ماهیچه‌ها و سیستم قلبی و عروقی است و در نتیجه، مقدار زیادی انرژی می‌سوزد. (از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری ساعت)
  • ورزش با استپ، باعث تقویت توده‌های ماهیچه‌ای می‌شود و پاها در هنگام بالا رفتن از تخته استپ فعالیت زیادی می‌کنند و همچنین بازوها نیز در هر حرکت با پاها هماهنگ می‌شوند.
  • استپ کل بدن را به صورت هماهنگ، عضله‌ای می‌کند.
  •  استپ مانع به حرکات پاها نظم می‌دهد و باعث تقویت پیاده روی می‌شود.
  • ورزش با تخته استپ باعث تقویت سیستم قلبی و عروقی، استقامت، تنفس و شرایط جسمی می‌شود.
  • ورزش مستمر بر روی تخته استپ مانع از ابتلا به پوکی استخوان می‌شود و حتی می‌تواند باعث تنظیم فشار خون نیز بشود.
  • این وسیله نه تنها موجب تقویت عضلات پا می‌شود، بلکه برای تقویت عضلات شکم و پهلو نیز بسیار موثر است.

 

ورزش با تخته استپ

 

مضرات احتمالی ورزش با استپ

  • حرکات استپ نباید زیاد شدید و فشرده باشد زیرا در این صورت امکان دارد این حرکات موجب آسیب به قلب شود، این آسیب برای افرادی که تا قبل از آن تحرک کمی داشتند و عادت به حرکات ورزشی نداشته اند، بیشتر است.
  • پرش به تمام جهت‌ها و خمیدگی زانوها در حین بالا رفتن از تخته استپ ممکن است موجب آسیب دیدن مفاصل و تاندون‌های قسمت‌های پایین تنه شود.
  • کار با تخته استپ هم مثل سایر ورزش‌های فشرده که در سالن و بدون تهویه مناسب هوا انجام می‌گیرد، می‌تواند سبب افزایش بیش از حد حرارت بدن شود.

 

انواع تخته استپ

استپهای ورزشی علاوه بر اینکه دارای کاربردهای متنوعی هستند، معمولا در دو نوع اصلی در بازار وجود دارند که بصورت خلاصه آنها را معرفی می کنبم.

 

تخته استپ فومی (اسفنجی)

همان گونه که از نام آن پیداست تخته‌های استپ فومی از جنس فوم EVA با تراکم بالا هستند. فوم EVA یک ماده بسیار با دوام است که در اغلب کف‌پوش‌های ورزشی بکار می‌رود.
تخته استپ‌های فومی اصولا به صورت ۳ لایه، ۴ لایه و ۵ لایه وارد بازار می‌شوند. این وسیله ورزشی قابل شستشو نمی‌باشد ولی با یک دستمال مرطوب می‌توان سطح روی آن را براحتی تمیز کرد.
بعضی از مدل‌های استپ فومی، یک سطح آجدار دارند که بیشتر برای کسانی که می‌خواهند اصطکاک بیشتری در موقع تمرین داشته باشند، مناسب است و مانع از لیز خوردن می‌شود.

 

تخته استپ فومی

تخته استپ فایبرگلاس

یکی دیگر از انواع محصولات Step board نوع فایبرگلاس آن است. این محصولات شباهت بیشتری به پله‌ها در تمرینات بدنسازی دارند. استپ‌های ورزشی فایبرگلاس دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی می‌باشد. نکته قابل توجه اینست که این تخته‌ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و اکثرا دارای سطحی شیاردار برای ممانعت از لیز خوردن هستند.
این مدل از تخته استپ‌ها قابل شستشو می‌باشند. در قسمت انتهایی سطح زیرین آن‌ها قطعاتی لاستیکی برای ایجاد اصطکاک بیشتر با زمین وجود دارد. اگر قصد دارید به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای تمرینات پیشرفته‌ای داشته باشید ما به شما پیشنهاد می‌منیم از استپ ورزشی فایبرگلاس و قابل تنظیم استفاده کنید.

 

 

تمرین با استپ

 

 

نکات مهم هنگام تمرین با تخته استپ

انجام تمرینات ورزشی با این وسیله چه به صورت گروهی و چه تک نفره همراه با حرکات ریتمیک می‌تواند علاوه بر تقویت شرایط جسمی، عادت به بی‌تحرکی را از بین ببرد و قسمتهای مختلف بدن را در صورت استفاده درست ازجمله ران ها، پاها، ساق و عضلات همسترینگ تحت چالش قرار دهد. ما در این مقاله چند نکته مهم جهت تمرین با تخته استپ را به شما آموزش خواهیم داد بنابراین برای دور ماندن از آسیب‌های جسمی بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید:

تخته استپ را به گونه‌ای صحیح روی زمین قرار دهید

بهتر است حین انجام تمرینات، استپ بدنسازی را کاملا در مقابل خود و بر روی یک سطح صاف و بدون شیب و با فاصله کمی از خود و از دیگر وسیله‌ها و بفیه ورزشکاران قرار دهید. هنگام استفاده از استپ ورزشی خصوصا استفاده از مدل‌هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، سعی کنید در یک ارتفاع مناسب قرار دهید تا مهارت بدنی خود را با انواع حرکات تطبیق دهید.

 

کفش مناسب بپوشید

مهم‌ترین بخش از بدن شما که در این تمرینات کارایی دارد، پاهایتان است. استفاده از کفش‌های ارگونومیک برای تمرین با استپ ایروبیک بسیار مناسب هستند. نپوشیدن کفش و یا استفاده از هرگونه کفش غیراستاندارد امکان دارد آسیب‌های جدی به ستون فقرات و پاهای شما وارد کند.

تخته استپ فایبرگلاس

 

هنگام تمرین از نوشیدن آب غافل نشوید

نوشیدن مایعات بویژه آب به عنوان سالم‌ترین روش برای هیدراته کردن بدن است. در حین تمرین به علت بالا رفتن سطح متابولیسم، عملیات تعریق بیشتر انجام می‌شود و همین امر سبب خواهد شد آب بدن ازدست رفته و حرارت ناشی از سوخت وساز بدن بالا رود؛ بنابراین نوشیدن آب به اندازه کافی در هنگام تمرین به تعادل گرمایی و دمای بدن کمک شایانی خواهد کرد. اغلب در این مدل تمرینات بهتر است هر ۱۰ دقیقه حدود ۲ لیوان آب بنوشیم.

استفاده از حرکات مناسب

هنگام تمرین با تخته استپ به صورت گام زدن توجه کنید که پاهایتان را تا ارتفاع مناسب بالا بیاورید تا با تخته استپ ایروبیک برخورد نکنید. از طرفی هنگامی که پاها بر روی سطح مقطع آن قرار می‌گیرند، مواظب باشید تا در کنارها و یا لبه آن این کار را انجام ندهید تا مچ پاهایتان دچار صدمه و آسیب نشود.

کلام آخر

 

با توجه اینکه انواع استپ های بی کیفیت در بازار وجود دارد، ما به شما توصیه می کنیم که این قبیل محصولات را از فروشگاههای معتبر تهیه نمایید.

 

اگر با انجام تمرینات منظم ورزشی به دنبال تناسب اندام هر چه بیشتر هستید، بهتر است به فکر خرید تخته استپ ورزشی مناسب خود باشید. ما در فروشگاه ورزشی فیت اکس آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما علاقمندان هستیم.

 

insta

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...