4.7/5 - (4 امتیاز)

 

ورزش در خانه

ورزش در خانه اگر همراه با رژیم غذایی اصولی انجام گیرد، تاثیر بسیار زیادی بر تناسب اندام و کاهش وزن نشان می‌دهد. مزایای ورزش کردن برای سلامتی بقدری زیاد است که حتی در مواقعی که امکان رفتن به باشگاه‌های بدنسازی نیست، نباید از آن غافل شد. اما ورزش در خانه باید بگونه ای باشد که بدن را دچار آسیب نکند و لذا برای این منظور نیاز است تا یکسری نکات اولیه را رعایت کرد. علاوه بر این، تنوعی از حرکات هوازی و غیرهوازی وجود دارند که می‌توان فقط با وزن بدن آنها را  انجام داد تا سلامت بدن حفظ گردد. با ورزش کردن در خانه می‌توان:

روحیه را ارتقا داد

کیفیت عمر را بهبود بخشید

از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کرد

 سلامت بدن را حفظ کرد

رسیدن به تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن

مزایای زیادی برای ورزش کردن وجود دارد که این موارد مهمترین و جامع‌ترین آنها هستند. علاوه بر اینها فواید دیگری نیز برای ورزش در خانه وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

 فواید تمرین در خانه

اگر مواردی که در ادامه مطلب می خوانید برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است، پس تمرین در خانه برای شما گزینه بهتری خواهد بود.

هزینه کمتر

شما برای تمرین در خانه نیاز به پرداخت هیچ هزینه عضویتی ندارید. تنها با چند مدل کش ورزشی و یا توپ سوئیسی (جیم بال) و نهایتا یک حلقه هولاهوپ می توانید جلسه تمرینی خود را در منزل شروع کنید. شما حتی می توانید بدون هیچ ابزاری هم در خانه تمرین کنید.

تنوع

تنوع در باشگاه بدنسازی زیاد است، ولی هنگامی که در خانه تمرین می‌کنید با نوع دیگری از تنوع سروکار دارید. می توانید یک روز با فیلم‌های ورزشی، ایروبیک کار کنید و یک روز یوگا یا حرکات کششی. روز دیگر تمرینات مقاومتی با کش ورزشی یا تمرینات وزن بدن را انجام دهید. می توانیدهمزمان هم تمرینات ایروبیک و هم تمرینات مقاومتی را در یک روز انجام دهید. در صورتیکه اگر قرار باشد در باشگاه، هم ایروبیک کار کنید و هم بدنسازی، باید برای دو کلاس هزینه پرداخت کنید.

راحتی

وقتی در خانه ورزش می کنید نیازی نیست که زمان زیادی را تا رسیدن به باشگاه در ماشین و ترافیک باشید و یا برای مراقبت از کودکتان، از شب قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید با خیال آسوده به باشگاه بروید. می توانید هر موقع که دوست دارید در خانه شروع به ورزش کنید، بدون اینکه نگران به موقع رسیدن به باشگاه باشید. شما می توانید با هر لباسی که راحت هستید ورزش کنید و نیاز به پوشیدن لباس ورزشی نیست. پس اگر برای شما راحتی اهمیت بیشتری از سایر موارد دارد گزینۀ مناسب تمرین در خانه است.

ورزش در خانه

معایب تمرین در خانه

تمرین در خانه هم دارای معایب و محدودیتهایی می باشد که در ادامه با چند تا از آن ها آشنا می شوید.

بهانه و تنبلی

وقتی در خانه ورزش می‌کنید هزار و یک دلیل وجود دارد تا از تمرین خود سرباز زنید. اگر به اندازه کافی انگیزه برای ورزش کردن نداشته باشید، با کوچکترین بهانه تمرین را کنار گذاشته و به فردا موکول می کنید. پس چنانچه دارای انگیزۀ کافی برای ورزش کردن نیستید و به هنگام ورزش تنبلی می کنید، انتخاب مناسب برایتان تمرین در باشگاه است.

مکان تمرینی

اگر فضای بزرگ و خوبی در خانه دارید و خیلی راحت می توانید یک بخش از خانه تان را به یک باشگاه کوچک خانگی تبدیل نمایید، این مورد از معایب تمرین در خانه به حساب نمی آید، ولی غالبا خانه ها فضای کافی ندارند و کوچک بودن فضای خانه اجازه خرید برخی وسایل تمرینی را به شما نمی دهد. حتی اگر تنها یک تردمیل هم خریده باشید برای تهیه سایر تجهیزاتی که کم کم باید به خانه تان اضافه کنید نیاز به فضای بیشتری دارید.

تکراری بودن محیط

معمولاً کسانی که در خانه ورزش می کنند بعد از گذشت مدتی از این کار خسته می شوند چراکه در محیطی که همیشه حضور دارند و به فضای آن عادت کرده اند، می خواهند ورزش کنند. در اکثر مواقع وجود این فضای تکراری سبب کسالت و بی حوصله شدن شما در ورزش می شود. معمولاً شروع کار جدید در مکان جدید انگیزه برای آن کار را افزایش می دهد. اگر شما جزء افرادی هستید که مکان های جدید برای انجام کار به شما انگیزه بیشتری می دهد شک نکنید که تمرین در باشگاه برایتان انتخاب بهتری خواهد بود.

وسایل مورد نیاز برای ورزش در خانه

تنوع وسایل بدنسازی و فیتنس بسیار بالاست و مسلما ما در اینجا نمی‌توانیم همه این وسایل را معرفی کنیم. ولی سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد لوازم پایه‌ای که برای یک باشگاه خانگی جمع و جور و کاربردی لازم است را معرفی کنیم.

ورزش در خانه با زیر انداز ورزشی

بسیاری از تمرینات هوازی به وسیله خاصی احتیاج ندارند ولی نباید اهمیت زیرانداز ورزشی در انجام این تمرینات را نادیده گرفت. زیرانداز ورزشی برای انواع تمرینات هوازی چه به صورت خوابیده و چه نشسته، تمرین‌های ویژه یوگا، ایروبیک و پیلاتس و هر نوع تمرینی که نیاز به سطح نرم، صاف و تمیز دارد، مناسب هستند و سبب بالا بردن میزان کیفیت و ایمنی تمرینات شما خواهند شد.

ورزش در خانه

ورزش در خانه با طناب ورزشی

طناب ورزشی این همراه قدیمی تمرینات هوازی همچنان یکی کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین وسیله در این تمرینات به شمار می‌آید. در کمترین فضا و با هزینه‌ای اندک می‌توانید طناب بزنید. این تمرین در عین حال که خیلی ساده است، قادر به سوزاندن کالری و کاهش وزن می باشد.

ورزش در خانه

ورزش در خانه با حلقه لاغری

یکی از تجهیزات بسیار جذاب باشگاه خانگی حلقه لاغری‌ یا همان هولاهوپ است! این وسیله ترکیبی از ورزش و سرگرمی بوده و شما می‌توانید با انجام حرکات موزون به کمک حلقه هولاهوپ هم سرحال بیایید و هم وزن کم کنید! تمرکز این وسیله روی ناحیه شکم می باشد و به شما کمک می‌کند که روی کم کردن سایز تمرکز کنید. حلقه لاغری یک کالری‌سوز حرفه‌ای می باشد. تنها با روزی ۱۰ دقیقه انجام حرکات موزون با حلقه لاغری می‌توانید ۱۰۰ کالری بسوزانید.

ورزش در خانه

ورزش در خانه با توپ پیلاتس

توپ پیلاتس یک توپ تمرینی چند منظوره می باشد که تمرینات ویڑه خود را دارد. این توپ‌ برای تمرین‌های تعادلی استفاده می‌شود و روش‌های تمرینی خاصی دارد که باید یاد بگیرید. در انتخاب توپ پیلاتس باید به دو عامل مهم توجه کنید: اندازه و وزن قابل تحمل توپ. اندازه توپ باید متناسب با قد انتخاب شود همچنین باید توپی انتخاب کنید که محدوده تحمل وزن آن از وزن شما بیشتر باشد.

ورزش در خانه

رینگ پیلاتس

رینگ پیلاتس هم یک وسیله جمع و جور و کاربردی است که نه تنها فضای زیادی از خانه شما را اشغال نمی‌کند، بلکه می‌توانید حرکات متنوعی از پیلاتس را با آن انجام دهید. این حلقه در ورزش یوگا هم کاربرد دارد. از این حلقه جهت انجام حرکات کنترلی، استقامتی و تعادلی استفاده می کنند و می توان به کمک آن روی تقویت عضلات پا، ران، نیم‌تنه، شکم و غیره نیز کار کرد.

ورزش در خانه

تخته استپ

تخته استپ یکی از وسایل کاربردی ورزش ایروبیک است. به بیان ساده این وسیله یک پله در اختیار شما قرار می دهد تا با انجام حرکات پرانرژی روی آن کالری بسوزانید. تمرین با این وسیله ورزشی ضربان قلب را بالا برده و توانایی زیادی در کمک به چربی‌‌سوزی شما دارد. این وسیله ساده و کاربردی قیمت بالایی ندارد و فضای زیادی هم  اشغال نمی‌کند و گزینه مناسبی برای ورزش در خانه است.

ورزش در خانه

 دمبل، هالتر و صفحات وزنه

وزنه‌ها ابزار بسیار مهم و پرکاربرد در انجام تمرینات قدرتی هستند. خیلی از تمرینات بدنسازی با دمبل و یا هالتر و صفحات وزنه انجام می‌شوند. اگر یک میز پرس چندکاره دارید، لازم است از هالتر و صفحات وزنه برای آن استفاده نمایید. در مورد دمبل هم همانگونه که پیشترگفتیم دمبل‌های قابل تنظیمی وجود دارد که می‌توانید وزنه به آنها اضافه یا کم کنید و بنابراین نیازی نیست یک ست کامل از دمبل‌ها با وزن‌های مختلف تهیه کنید و می‌توانید در استفاده از فضا و هزینه تا حد امکان صرفه‌جویی کنید.

ورزش در خانه

میله شنا و میله بارفیکس

شنا و بارفیکس‌ هم جزو آن دسته از حرکات بدنسازی کلاسیک و تاثیرگذار هستند که در بیشتر برنامه‌های بدنسازی جا دارند. بدون ابزار هم می‌شود حرکت شنا سوئدی رفت. اما میله شنا در انجام هر چه بهتر حرکات شنا به شما کمک می‌کند و می توانید حدود ۱۰ حرکت قدرتی را با آن انجام دهید. میله بارفیکس را می‌توانید خیلی راحت در چارچوب در نصب کرده و از آن استفاده نمایید. این دو وسیله ضمن اینکه قیمت چندان بالایی ندارند، فضای زیادی هم اشغال نمی کنند و انتخاب بسیار خوبی برای تمرین در خانه به حساب می‌آیند.

ورزش در خانه

کش تمرین

کش تمرین یک وسیله بسیار مناسب جهت تقویت عضلات، رباط‌ها و ماهیچه‌هاست. حرکات تمرینی متنوع و بیشماری برای کار با انواع کش تمرین وجود دارد که با توجه به برنامه تمرینی‌تان می‌توانید برخی از آن‌ها را انجام دهید. کار با کش‌ها بسیار ساده است. بعضی از آن‌ها دستگیره دارند و به در اتاق وصل می‌شوند. کش‌ های ورزشی یک وسیله کاربردی برای استفاده بهینه از فضای خانه برای ورزش کردن هستند؛ تنها با چند سانتی‌متر کش قادر خواهید بود در خانه برنامه تمرینی خود را به‌خوبی پیش ببرید.

ورزش در خانه

زمانبندی برای ورزش در خانه

لازم است علاوه بر موارد ذکر شده، به نکاتی در ارتباط با زمانبندی انجام حرکات ورزشی بپردازیم:

بهتر است در روز، بیشتر از ۳۰ دقیقه تمرین داشته باشید

حداقل ۵ الی ۱۵ دقیقه قبل از شروع تمرین، خود را با حرکات کششی و هوازی گرم کنید

در انتها حتما به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با حرکات کششی خود را سرد کنید

سعی کنید بین هر ست ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه استراحت داشته باشید

در هفته ۳ الی ۵ روز از تمرینات ورزشی بهره ببرید

کلام آخر

اگر تجربه و مهارت کافی برای ورزش کردن ندارید، توصیه می‌کنیم ورزش خود را با حرکات ابتدایی و ساده شروع کنید و اصلا عجله نداشته باشید. تمرین‌های سطوح متوسط و پیشرفته سخت تر هستند و به قدرت و انرژی بیشتری نیاز دارند. اگر خیلی زود به‌سراغ حرکات این سطوح بروید، فورا خسته خواهید شد و انگیزه ورزش کردن را از دست خواهید داد. کافی است یکی دو ماه حوصله کرده و خوب روی تمرینات ابتدایی وقت بگذارید. طولی نمی‌کشد که قادر به انجام تمرینات سطوح پیشرفته هم خواهید بود. ما در فروشگاه آنلاین فیت اکس مجموعه ای از بهترین و متنوع ترین تجهیزات ورزش چه در باشگاه و چه در خانه را برایتان فراهم کرده ایم تا بتوانید با توجه به شرایط و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. همکاران ما آماده مشاوره به شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...