معرفی انواع تشک ایروبیک و مت یوگا

اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای به انجام یک ورزش بپردازید، باید به این موضوع توجه کنید که به یکسری از ملزومات در جهت انجام حرکات و تمرینات ورزشی نیاز دارید، از جمله این لوازم می‌توان تشک ایروبیک و انواع مت یوگا را نام برد که ما در این مقاله شما را با این محصولات اشنا می کنیم تا بتوانید از این لوازم در جهت هر چه بهتر شدن تمرین‌های خود استفاده نمایید.

 

تشک ایروبیک چیست؟

 

در ابتدا به تعریفی از تشک ایروبیک می‌پردازیم؛ این مدل از تشک را می‌توان یک زیرانداز نسبتا ضخیم در نظر گرفت که در هنگام انجام تمرینات ورزش‌ی گوناگون از آن استفاده می‌کنیم؛ تشک ورزشی با نام‌های دیگری همچون تشک یوگا، تشک ایروبیک و پیلاتس و ژیمناستیک نیز شناخته شده است. این دست از تشک‌ها که یک زیرانداز نرم محسوب می‌شوند در زمان انجام تمرین‌اتی مانند یوگا، پیلاتس، ژیمناستیک، ماساژ، ورزش‌های رزمی، تمرینات توانبخشی و نیز بدن‌سازی مورد استفاده واقع می‌شوند. قسمتهای مختلف بدن ورزشکاران مثل دست، پا، کمر و گردن در حین انجام حرکات ورزشی در خطر هستند به همین دلیل وجود یک تشک ورزشی استاندارد از ضروریات است.
زیرانداز یا همان تشک‌های ورزشی استاندارد و انعطاف پذیر، کمک شایانی به ارتقای بهبود حرکات ورزشی ورزشکار می‌کند. در ورزش‌هایی که برای انجام تمرینات آن‌ها به سطح تمیز، صاف و نرم احتیاج است، استفاده از انواع تشک‌های ورزشی بسیار مفید است. تشک‌های ورزشی در ابعاد، طرح‌ها و ضخامت‌های متفاوت در بازار موجود میباشند.

 

تشک ایروبیک، مت یوگا

مزایای تشک ایروبیک

 

نرمی، سبکی و لطافت یکی از مزیت های اساسی و مهم تشک های ایروبیک است. این تشکها به دلیل خاصیت ضربه پذیری بالایی که دارند، به کاهش چشمگیر صدمات احتمالی ناشی از تمرین کمک زیادی می کنند. ضد آب بودن تشک ایروبیک یک برتری مهم دیگر این محصول به حساب می آید. این محصولات دارای رنگ بندی های مختلف و متنوع بوده و نیز استفاده از رنگ های شاد و جذاب در طراحی آن، هر سلیقه ای را پاسخگو می باشد. تشک ایروبیک به دلیل وزن کم خود به راحتی قابل حمل و نقل و جابجایی است. فعالیت های بدنی زیاد در ورزش ایروبیک باعث تعریق زیاد در بدن ورزشکار می گردد. این تشک ها دارای قابلیت شستشو بوده و به همین علت از ایجاد حساسیت های پوستی و انتقال بیماری های پوستی ممانعت بعمل می آورند که این خود یکی دیگر از مزایای این تشک ها بشمار می رود. این تشک ها در مقابل جذب آلودگی هم خاصیت دفع کنندگی بسیار بالایی دارند. از دیگر ویژگی های مفید تشک ایروبیک می توان به قیمت مناسب، عدم لغزش پذیری، انعطاف پذیری بالا و دوام بالای آن اشاره نمود.

 

انواع تشک ایروبیک

 

تشک ایروبیک تاشو

 

یکی از مهم‌ترین وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای یوگا، تمرینات تناسب اندام، ایروبیک و نیز ورزش در فضای باز، زیرانداز مناسب و راحت است. این تشک دارای کیفیت بالایی است و از جنس فوم پلی‌اتیلن با روکش پارچه‌ی ضد آب می‌باشد. تشک ایروبیک تاشو به‌ شکل تک‌رنگ به بازار عرضه می‌گردد و همچنین دارای ابعاد ۱۶۰ * ۷۰ سانتی‌متر می باشد. این مدل تشک ورزشی از ۴ قسمت تاشو تشکیل شده است.

 

 تشک ایروبیک، مت یوگا

 

 

 

تشک ایروبیک ساده (انفرادی)

 

 تشک‌های انفرادی با تشکهای یوگا فرق می کنند. امکان دارد اندازه و ابعاد این دو مدل تشک نزدیک بهم باشد ولی ساختار آن‌ها اغلب با هم تفاوت دارد.
تشک‌های یوگا اغلب ظریف‌تر و نازک‌تر از تشک‌های انفرادی می‌باشند. ساختار تشک‌های انفرادی با سایر تشک‌ها متفاوت است. این مدل از تشک‌ها عموما برای ورزش‌های انفرادی و یا ورزش‌هایی که به صورت گروهی و نشسته انجام می‌شود، کاربرد دارد مانند پیلاتس. این تشک از جنس فوم بوده و رویه ضد آب دارد و محصولی بسیار کاربردی جهت انجام تمرینات ورزشی در باشگاههای بدنسازی، ایروبیک، ژیمناستیک و رزمی می‌باشد.

ورزشکاران حرفه‌ای آگاهی کافی در مورد اهمیت کفپوش مناسب برای ورزش و حرکات تمرینی جهت ممانعت از آسیب ناشی از تمرینات رزمی را دارند. این محصول را به نامهای تشک ایروبیک، تشک ژیمناستیک و تشک تمرین نیز می‌شناسند. ورزشکاران برای دور ماندن از آسیب‌های احتمالی حین ورزش، برای تمرین و مسابقات خود باید حتما از تشک‌های ورزشی مانند تشک ایروبیک (انفرادی) استفاده نمایند. این تشک برای ورزشهایی همچون یوگا، پیلاتس، ورزشهای رزمی، ماساژ و حتی تمرینات توانبخشی نیز کاربرد دارد.
جنس تشک‌های انفرادی بسیار ضخیم و نرم بوده و مواد تشکیل دهنده این تشک‌ها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. هر چه این نوع تشک‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، مدت زمان استفاده از آن‌ها بیشتر می‌شود.

 

تشک ایروبیک و مت یوگا

 

کفپوش تاتامی

 

امروزه یکی از موضوعات مهم برای بیشتر باشگاه داران و ورزشکاران تجهیز کف باشگاه‌ها است. تهیه تاتامی یک خرید عالی برای کسانی است که قصد دارند زمین محل تمرینات خود را ایمن نمایند. البته این محصول نه تنها برای باشگاه‌ها مناسب است، بلکه در مهدکودک‌ها و محل بازی بچه‌ها و حتی در منازل هم می‌توان از آن استفاده کرد.
کفپوش تاتامی با کیفیت هیچ گونه سطح خراشنده‌ای ندارد و در حین استفاده از آن صدمه‌ای به افراد وارد نمی کند. کفپوش تاتامی بادوام و کیفیت بالای خود یک راه حل خوب و ساده برای سالن‌های ورزشی است.

 

کفپوش تاتامی، تشک ایروبیک، مت یوگا

 

ویژگی‌های کفپوش تاتامی

 

کفپوش تاتامی در مدل‌ها و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شود و از خاصیت ضربه گیری بسیار قوی برخوردار است. تاتامی‌ها معمولا در ورزش‌هایی که در آنها احتمال برخورد افراد با یکدیگر و زمین خوردن وجود دارد، استفاده می‌شوند. تاتامی‌ها از جنس فوم EVA میباشند و به همین علت، عایق خوبی برای حرارت و صدا هستند.
از دیگر ویژگی‌های تاتامی‌ها که بسیار مورد توجه ورزشکاران است، قابلیت شستشو و ضد آب بودن این تشک هاست. در بعضی از ورزش‌ها همانند بوکس، کاراته، ژیمناستیک و …. که در آن جنب و جوش ورزشکاران زیاد است، احتمال اینکه افراد بر روی زمین بیفتند وجود دارد، به همین علت وجود این فوم‌ها برای چنین ورزشهایی ضرورت دارد. از دیگر ویژگی‌های این تشک‌ها، اینست که شما می‌توانید بدون کفش بر روی آن‌ها جست و خیز کرده و ورزش کنید. یکی دیگر از کاربرد‌های بسیار مهم و گسترده این نوع فوم‌ها، در تجهیز خانه‌های کودک و مهدکودک‌ها می‌باشد. این مدل تشک‌ها به دلیل داشتن مدل‌ها و رنگ‌های متنوع و مختلف، بسیار زیبا بوده و از لحاظ یک ظاهر جذاب را برای شما به ارمغان خواهد آورد. حتما دیده‌اید که در مهد کودک‌ها برای پوشاندن کف مهد و ایمنی بیشتر، از تاتامی استفاده می‌کنند تا کودکان در هنگام جنب و جوش و بازی، دچار صدمه نشوند.

 

تشک ایروبیک، مت یوگا

مزایای استفاده از تاتامی

 

  • دارای قابلیت انعطاف‌پذیری بالا
  • تنوع در رنگبندی و تولید در طرح‌های متنوع و شاد
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • ضربه‌پذیری بالا به نسبت بقیه کفپوش‌ها
  • دوام و طول عمر طولانی، بطوریکه هر تاتامی حداقل ۲۰ سال عمر می‌کند.
  • سبک و بسیار کم وزن بوده و درنتیجه حمل و نقل آن راحت است.
  •  با استفاده از آب و مواد شوینده به راحتی شسته می شود.
  • نصب ساده و بی‌دردسر

 

مت یوگا چیست و چه کاربردی دارد؟

 

همان گونه که از نام این وسیله پیداست، بیشتر کاربرد این زیرانداز، در ورزش یوگا است. اما نکته مهم اینست که زیرانداز یوگا محدود به ورزش یوگا نبوده و کاربرد بسیار وسیعتری دارد. در بیشتر رشته‌های ورزشی همانند پیلاتس، ژیمناستیک و حتی کراسفیت هم استفاده از زیرانداز ورزشی ضروری است.

 

نکته

برای آشنایی با رشته کراسفیت و ملزومات مورد استفاده در این رشته، مقاله پرمحتوای کراس فیت معجزه تناسب اندام را مطالعه کنید.

 

وجود زیرانداز ورزشی در هنگام انجام حرکات بسیار مهم است. زیرانداز ورزشی برای انواع تمرینات هوازی چه بصورت خوابیده و چه نشسته مناسب است. مانند تمرین با انواع کش ورزشی، تمرینات ویژه یوگا، ایروبیک و پیلاتس و هر نوع تمرینی که به یک سطح نرم، صاف و تمیز نیاز دارد، است و موجب بالا رفتن کیفیت و ایمنی تمرینات شما خواهد شد. تا چند سال پیش، فقط یک مدل مت یوگا وجود داشت که از جنس PVC بود و تنها در دو رنگ بنفش و آبی تولید میشد.

 

تمرین با مت یوگا و تشک ورزشی

 

مت یوگا یا همان زیرانداز ورزشی، فوم مستطیل شکلی است که در ابعاد، رنگ‌بندی، طرح، ضخامت و جنس فوم متفاوت وجود دارد. البته مدل دیگری از مت یوگا هم هست که به آن مت یوگا حوله‌ای می‌گویند چون جنس آن دیگر فوم نیست. هر ورزشکاری طبیعتا برای انجام تمریناتی که بدن با زمین تماس دارد، نیاز به یک زیرانداز ورزشی دارد تا از آسیب به کمر و ستون فقرات جلوگیری کند. به همین دلیل خرید مت یوگا یک انتخاب عالی برای کسانی است که تمریناتی را بر روی سطح زمین انجام می‌دهند. در برخی از تمرینات کراسفیت هم بدن شما با سطح زمین در ارتباط است و به همین علت گفتیم مت یوگا فقط برای رشته یوگا نیست و حتی در کراسفیت هم کاربرد دارد. توجه به این نکته که بسیاری از تمرینات یوگا و پیلاتس هم وجود دارند که بدن با زمین تماسی ندارد، بسیار مهم است. مانند برخی از تمریناتی که با کش پیلاتس انجام می‌شوند، اما باید یک مت یوگا زیر پای شما باشد که از سر خوردن جلوگیری کند.

 

مت یوگا، تشک ایروبیک

 

کارایی انواع ضخامت‌های مت یوگا برای ورزشکاران

 

اصولا ضخامت مت یوگای استاندارد بین ۶ الی ۱۵ میلی متر است. این که شما چه مت و با چه ضخامتی را تهیه کنید، ارتباط مستقیم با نوع تمریناتی که میخواهید انجام دهید و نیز فرم بدنی شما دارد. در تمرین‌هایی که بدن در ارتباط مستقیم با زمین است یعنی کمر یا زانو‌ها بر روی زمین قرار می‌گیرد، مت با ضخامت‌های بیشتر انتخاب بهتری است، چرا که موجب می‌شود فشار کمتری بر کمر و زانو‌های شما وارد آید. ولی در تمریناتی در حالت ایستاده آن‌ها را انجام میدهبد، هر قدر ضخامت مت یوگا کمتر باشد، انجام تمرینات برایتان راحت‌تر خواهد بود؛ زیرا ضخامت کمتر باعث بالا رفتن سرعت شما و سادگی تمرینات برایتان خواهد شد.

 

چهار دلیل مهم خرید مت یوگا

 

بهداشتی بودن

 

یکی ار مهمترین دلایلی که می‌توان برای خرید مت یوگا نام برد، بهداشتی بودن آن در مقایسه با تمرین بروی سطوح مختلف سرامیکی و یا باشگاهی می‌باشد. امروزه در خیلی از باشگاههای ورزشی مشاهده می‌شود که تعداد زیادی مت یوگا جهت برگزاری کلاسهای ورزشی وجود دارد که این مسئله، با توجه به بروز بیماریهای واگیردار، بیشتر از قبل بیانگر این قضیه است که مت یوگا یک وسیله کاملا شخصی بوده و نباید بصورت گروهی از آن استفاده شود. پس اگر قصد دارید در بک کلاس گروهی شرکت کنید، این نکته توجه را مدنظر قرار دهید.

 

لغزنده نبودن

 

شاید اولین علت ساخت مت یوگا، جلوگیری از سر خوردن بروی سطوح در زمان اجرای حرکات مختلف وعدم لغزندگی بوده است. وجود یک مت یوگا مانع از سر خوردن در هنگام تمرین می‌شود. امکان سر خوردن در بسیاری از حرکات ورزشی وجود دارد و این مسئله خود ممکن است موجب بروز صدمه در هنگام اجرای حرکات مختلف ورزشی شود. همچنین اگر در خانه و روی فرش ورزش می‌کنید، ممکن است در زمان انجام فعالیتهای ورزشی دچار سر خوردن شوید. یکی از مزیتهای مهم مت یوگا چسبندگی خوب آن روی سطوح مختلف می‌باشد.

 

محافظت در برابر فشار زیاد

 

در برخی از تمرینات ورزشی خصوصا یوگا امکان دارد که فشار حرکات فقط بر روی یک نقطه خاص از بدن مانند، پاشنه پا، ساعد دست و یا هر قسمت دیگری تحمیل شود، که در این صورت مت یوگا همانند یک پد محافظ و نرم برای جلوگیری از ایجاد فشار زیاد بروی نقطه خاصی از بدن عمل می‌نماید. لذا مت‌های یوگا در ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شوند که با توجه به وزنتان می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

 

 مشخص نمودن محدوده تمرین

 

یک مت یوگا در هر ضخامتی که باشد، غالبا دارای طول ۱۷۳ سانتیمتر و عرض ۶۱ سانتیمتر می‌باشد. این سایز یک سایز استاندارد برای مت یوگا جهت تمرین یک فرد بروی زمین می‌باشد. داشتن مت یوگا بویژه در یک کلاس تمرین محدوده تمرین شما را مشخص می‌کند و موجب می‌شود که فقط در همان محدوده تمرین تمرکز کنید. این قضیه سبب می‌شود تا خطاهای ورزشی خود را در موقع تمرین دریابید.

 

آشنایی با تشک ایروبیک و مت یوگا

 

با توجه به مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که داشتن مت یوگا علاوه بر اینکه بهداشت فردی در زمان تمرین را بالا می‌برد، تا حد زیادی می‌تواند کیفیت تمرین شما را هم افزایش دهد. امروزه مت‌های یوگا در مدلهای متنوعی همچون رولی، تاشو و حوله‌ای وجود دارند که شما می‌توانید باتوجه به سلیقه و نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب نمائید.

 

 

ما در فروشگاه ورزشی فیت اکس آماده ارائه مشاوره در این زمینه به شما ورزش دوستان هستیم.

 

insta

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!